Ansøgningssystemet åbner for ansøgninger 17. august 2020.
15. september
15. oktober
Ansøgningssystemet åbner for ansøgninger 1. november 2020.
15. januar (kl. 23.59*)
1. marts (kl. 23.59*)
*Vi anbefaler, du søger i god tid, så du er sikker på at få afsendt ansøgningen inden fristen.
Som udgangspunkt er det vigtigt, at du har orienteret dig grundigt i dokumentationstjeklisten om, hvilke dokumenter der er nødvendige for, at din ansøgning kan behandles.
Hvis vi mener, der mangler dokumenter for at kunne vurdere dit adgangsgrundlag, vil vi rykke dig for dokumentation ved at sende dig en besked gennem ansøgningssystemet. Vi lukker samtidig op for din ansøgning igen, så du selv kan uploade bilaget. Du skal ikke sende dine bilag pr. mail.
Desuden er der frister for dokumentation for, at du har afsluttet din bacheloruddannelse eller anden igangværende uddannelse, hvis ikke du har afsluttet den på ansøgningstidspunktet.
Sommerstart 2021 | Vinterstart 2020/2021 |
1. maj
Frist for at uploade dokumentation for bestået sprogtest for ikke-EU/EØS/schweiziske ansøgere. Frist for at søge om bolig igennem AU for ikke-EU/EØS/schweiziske ansøgere 15. juni Frist for at betale studiegebyr for ikke-EU/EØS/schweiziske ansøgere 1. juli
Frist for at dokumentere Dansk A for ikke-retskravsansøgere til psykologi. Frist for at uploade dokumentation for bestået bacheloruddannelse og eventuelle suppleringskurser for:
1. august Frist for at dokumentere opfyldt engelskkrav og danskkrav for EU/EØS/schweiziske (inklusive danske) ansøgere. Slut september (dato afventer) Frist for at uploade dokumentation for bestået bacheloruddannelse og eventuelle suppleringskurser for de ansøgere og de uddannelser, der ikke specifikt er nævnt ovenfor under '1. juli'. | Fristerne for at uploade dokumentation for bestået bacheloruddannelse og sprogtest er: 1. december Frist for ikke-EU/EØS/schweiziske ansøgere (dokumentation for bestået bacheloruddannelse og opfyldte sprogkrav). 1. januar Frist for EU/EØS/schweiziske/danske ansøgere (dokumentation for opfyldte sprogkrav). 22. februar 2021 Frist for EU/EØS/schweiziske/danske ansøgere (dokumentation for bestået bacheloruddannelse ved betinget indskrivning). 31. marts
Frist for retskravsansøgere til psykologi (dokumentation for bestået bacheloruddannelse ved betinget indskrivning). |
Sommerstart 2021 | Vinterstart 2020/2021 |
Erhvervsøkonomi (cand.merc.)
Start/midt marts
1. maj – 10. juni
Midt juli
Løbende - 2. rundeansøgere
| 21.-25. oktober
Start november
Senest den 10. december
Løbende svar
|
Du modtager ikke en kvittering for din ansøgning i din personlige mailboks. Kvitteringen for, at din ansøgning er modtaget, findes i stedet under fanen ”Beskeder”, når du logger på ansøgningssystemet. Du modtager en adviserings-e-mail, hver gang du modtager en ny besked i ansøgningssystemet.
Du får svar på din ansøgning i form af et betinget eller ubetinget optagelsestilbud eller et afslagsbrev. Afgørelsesbeskeden findes under fanen ”Beskeder”, når du logger på ansøgningssystemet. Du modtager en adviserings-e-mail, hver gang du modtager en ny besked i ansøgningssystemet.
Betinget optagelse: Har du modtaget et betinget optagelsesbrev, betyder det, at du mangler at bestå den adgangsgivende uddannelse og/eller opfylde specifikke krav (sprogkrav eller fagspecifikke krav). Din endelige optagelse er betinget af, at disse opfyldes og dokumenteres inden en bestemt tidsfrist. Se mere under betinget indskrivning.
Optagelsesbrev: Hvis du kan tilbydes ubetinget optagelse på en uddannelse, vil du modtage et optagelsesbrev og skal ikke fremsende yderligere dokumentation.
Faktura: Ikke-EU/EØS/schweiziske ansøgere, som har accepteret deres optagelsestilbud, modtager en faktura vedrørende betaling af studiegebyr efter acceptfristens udløb.
Stipendiebrev: Ikke-EU/EØS/schweiziske ansøgere, der kan tilbydes friplads/stipendium, modtager et stipendiebrev sammen med deres optagelsestilbud.
Statusbrev (psykologi): Ansøgere uden retskrav til psykologi vil senest den 15. juni modtage besked om, hvorvidt de opfylder adgangskravene. I juli vil disse ansøgere få endelig besked om optagelse eller afslag.
Afslagsbrev: Hvis ikke du kan tilbydes optagelse på en af de søgte uddannelser, vil du modtage et afslagsbrev pr. søgt uddannelse.
Hvis du får tilbudt en studieplads, skal du aktivt acceptere studiepladsen inden for en bestemt frist. Hvis ikke du accepterer optagelsestilbuddet inden fristens udløb, bortfalder det. Vær opmærksom på, at ALLE ansøgere aktivt skal acceptere optagelsestilbuddet, og at svarfristen for nogle kan være meget kort (få dage). Du vil blive oplyst om din svarfrist sammen med dit optagelsestilbud.
Sommerstart 2021 | Vinterstart 2020/2021 |
1. april Frist for accept af tilbudt studieplads for:
15. juni Frist for accept af tilbudt studieplads for:
Dog undtaget alle ikke-retskravsansøgere til psykologi (se midt juli). 15. juli Frist for accept af tilbudt studieplads for:
2. rundeansøgere 2. rundeansøgere har en uge fra datoen for evt. tilbudt studieplads til at acceptere pladsen. | 1. november Frist for accept af tilbudt studieplads for:
15. december Frist for accept af tilbudt studieplads for:
Løbende svar - 2. rundeansøgere 2. rundeansøgere har en uge fra datoen for evt. tilbudt studieplads til at acceptere pladsen.
|
Hvis du er blevet tilbudt betinget optagelse, fordi du endnu ikke har bestået din bacheloruddannelse eller mangler at opfylde andre adgangskrav såsom sprogkrav og/eller afslutning af relevante suppleringskurser, vil du alligevel blive indskrevet på Aarhus Universitet. Dog sker indskrivningen på den betingelse, at du opfylder alle adgangskrav senest ved de fastsatte frister.
Med din indskrivning kan du tilmelde dig fag og følge undervisning, men du må ikke gå til eksamen. Med din indskrivning kan du søge SU til kandidatuddannelsen.
Se mere på http://studerende.au.dk/su/kandidatsu/.
Har du IKKE din adgangsgivende bacheloruddannelse fra Aarhus Universitet, skal du kontakte Aarhus Universitet, så snart du har bestået din bacheloruddannelse. Du skal skrive til kandidat@au.dk og meddele os det. Dette skal ske inden for de fastsatte frister.
Opfylder du ikke alle adgangskrav inden for de fastsatte frister, vil du blive udmeldt af kandidatuddannelsen igen. Er du indskrevet på en bacheloruddannelse på Aarhus Universitet, vil du forblive indskrevet på den.
Sommerstart 2021 | Vinterstart 2020/2021 |
Slut september (dato afventer) | 22. februar 2021 |
|
Når du har accepteret dit optagelsestilbud i ansøgningssystemet, ændrer AU Optagelse din status fra "optaget ansøger" til "indskrevet studerende". Vi flytter dine personlige data fra ansøgningssystemet til det studieadministrative system, og vi aktiverer din kandidatuddannelse.
Hvis du er blevet indskrevet på baggrund af et betinget optagelsestilbud, skal du inden for de fastsatte frister dokumentere, at du opfylder alle adgangskrav, for at kunne forblive indskrevet på kandidatuddannelsen.
Du kan læse om fristerne for dokumentation her.
Før du kan blive endeligt indskrevet på uddannelsen, skal du have dokumenteret, at du opfylder alle adgangskrav og evt. øvrige betingelser for indskrivning, fx at du har betalt dit studiegebyr.
Hvis du mangler at afslutte din bacheloruddannelse, er din indskrivning betinget af, at du består din bacheloruddannelse inden for en bestemt tidsgrænse, som du kan læse om her.
Indskrivning af nye studerende, der påbegynder studiet i august/september, finder sted i løbet af juni og begyndelsen af juli.
Nye studerende, som påbegynder studiet i januar/februar, indskrives i løbet af december og januar.
Når vi har registreret din indskrivning, vil du modtage en besked i ansøgningssystemet om, at du skal aktivere din konto på mit.au.dk. Hvis du allerede læser på AU, skal du dog ikke aktivere din konto.
Har du ikke tidligere læst på Aarhus Universitet, skal du gå ind og aktivere din konto. Når du aktiverer din konto, får du blandt andet adgang til oplysninger om dit AU ID, dit studienummer og eksamensnummer samt en række vigtige funktioner såsom AU-mail og bestilling af studiekort.
Det er også her, du kan administrere dine kurser og eksaminer og se dine eksamensresultater.
Vent venligst på din indskrivningsbesked fra Aarhus Universitet, inden du logger på mit.au.dk. Følg instrukserne for at logge ind.
Bemærk, at din indskrivning på kandidatuddannelsen er knyttet til det permanente eller midlertidige cpr-nummer, som du anvendte eller fik tildelt ved ansøgning om optagelse i ansøgningssystemet.
Hvis du ansøgt med et midlertidigt dansk cpr-nummer, skal du ansøge om et permanent dansk cpr-nummer, så snart du ankommer til Danmark. Internationale studerende kan få hjælp af Internationalt Center til dette, når de registrerer sig hos IC efter ankomst.
Alle, der er bosiddende i Danmark, skal have et permanent dansk cpr-nummer. Cpr-nummeret skal du bruge til at identificere dig med, når du henvender dig til offentlige myndigheder i Danmark.
Når du modtager dit permanente cpr-nummer fra Borgerservice cirka 2-3 uger efter, du har ansøgt om det, skal du give universitetet besked om det via denne webformular, hvor du skal oplyse os om både dit midlertidige og permanente cpr-nummer: Change of CPR number
Ansøgere med et tidligere dansk cpr-nummer skal kontakte den relevante Borgerservice og anmode om reaktivering af det gamle nummer.
Aarhus Universitet sammenlægger de oplysninger, som er registreret på henholdsvis dit midlertidige og permanente cpr-nummer. Når dine data er blevet lagt sammen til én identitet, skal du bruge dit nye permanente cpr-nummer som adgangskode til mit.au.dk.
Herefter opdateres din adresse i Aarhus automatisk via de oplysninger, som vi modtager fra cpr-registret.
Du er forpligtet til at oplyse Aarhus Universitet om dit permanente danske cpr-nummer senest to måneder efter din ankomst til Danmark.
Du kan ikke få udstedt et eksamensbevis efter afsluttet uddannelse uden et dansk cpr-nummer.
I Studenterselvbetjeningen (STADS) har du en e-mail-konto til rådighed. Beskeder fra Aarhus Universitet til dig vil blive sendt til denne e-mailadresse. Det er derfor vigtigt, at du aktiverer din e-mail-konto hurtigst muligt.
Du kan læse mere på Mail (post.au.dk)
Dit studiekort er din identifikation, når du færdes på universitetet eller i andre sammenhænge skal dokumentere, at du er studerende.
Når du har modtaget din bekræftelse på, at du er blevet indskrevet (vent venligst på den - se ovenfor) skal du bestille et studiekort via mit.au.dk. Hvis du allerede har et studiekort eller uploadet et billede, skal du ikke gøre det igen.
Læs mere om proceduren for, hvordan du får et studiekort
Du kan finde generel information om studiestart på http://www.au.dk/studiestart.
Senest i ugerne op til studiestart kan du finde oplysninger om studiestarten på din egen uddannelse. Du kan se datoen for din studiestart og introuge, samt hvornår programmet forventes at være tilgængeligt online. Du finder også information om, hvornår og hvordan du kan forvente at modtage mere information om din studiestart, hvis det er relevant.
Din primære kilde til information om studiestart er studieportalen. Her finder du også informationer om undervisning, eksamen, vejledning og meget andet.
På mitstudie.au.dk har vi samlet al din studieinformation. Efter du er blevet indskrevet, får du her et overblik over dit studieforløb. Derudover kan du se dine mails, beskeder fra Blackboard, arrangementer og du har direkte adgang til alle de studieadministrative systemer og sites, du har brug for som studerende på AU.