Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

STRATEGY, ORGANISATION AND
LEADERSHIP (CAND.MERC.)

Kandidatuddannelse

Fakta om uddannelsen 
Undervisningssprog | Studiested: Aarhus  |  Studiestart: August / september (ingen vinterstart)

Introduktion

It is a time of transitions in the business community with increasing globalisation, intensifying competition and considerable social and technological changes.  

To act and contribute as a manager and employee in tomorrow's emerging business community, skills related to strategic, organizational and leadership processes are necessary. These processes are in focus in this programme, which gives students relevant knowledge, insight, and behavioural skills. Real-life processes are often international in scope which is reflected in the content of the different courses in the programme. 

We offer a theme-based, practice and process-oriented and progressively structured degree programme, supported by modern and technologically updated teaching methods. The degree programme is characterised by a high level of student involvement and responsibility for your own learning.

Adgangskrav

Direkte adgangsgivende bacheloruddannelser

De erhvervsøkonomiske bacheloruddannelser HA og BSc in Economics and Business Administration ved Aarhus Universitet giver direkte adgang til kandidatuddannelsen i Erhvervsøkonomi (cand.merc.). 

Ansøgere med en bacheloruddannelse i erhvervsøkonomi, HA (generel erhvervsøkonomi) fra en dansk uddannelsesinstitution opfylder automatisk de specifikke adgangskrav.

Bemærk, at hvis din HA eller BSc i Economics and Business Administration fra Aarhus Universitet eller en anden dansk uddannelsesinstitution er færdiggjort før år 2000, vil det i forbindelse med behandlingen af din ansøgning blive vurderet, om den lever op til adgangskravene beskrevet under afsnittet ”Adgang med anden uddannelse”.

Ansøgere med en bacheloruddannelse i Erhvervsøkonomi med tilvalg, studieordning 2017 og frem, fra Aarhus Universitet, opfylder adgangskravene til cand.merc.

Ansøgere med en bacheloruddannelse i Erhvervsøkonomi-erhvervsret (HA(jur.)) fra Aarhus Universitet med studiestart september 2014 eller senere opfylder adgangskravene til cand.merc., såfremt ansøgere har opfyldt krav til særlig sammensætning af valgfag (10 ECTS inden for godkendte erhvervsøkonomiske fag).

Adgang med anden uddannelse

Har du en anden uddannelse end ovenstående, vil det i forbindelse med behandling af din ansøgning blive vurderet om adgangskravene opfyldes.
I vurderingen vil der blive lagt vægt på, at din bacheloruddannelse har et tilstrækkeligt indhold af erhvervsøkonomiske fag, således at følgende fagområder er dækket i det angivne ECTS-omfang:

Fagområde

ECTS

Metode*

15 ECTS

Marketing

7,5 ECTS

Finansiering

7,5 ECTS

Regnskab

7,5 ECTS

Ledelses- og Organisationsteori

7,5 ECTS

Mikroøkonomi

5 ECTS

Operations Management

5 ECTS

Ekstra ECTS inden for ovennævnte fagområder

25 ECTS

I alt inden for Erhvervsøkonomi

80 ECTS

*Bemærk, ansøgere skal have 15 ECTS inden for metode, herunder mindst 10 ECTS kvantitativ metode eller statistik

Optagelse på cand.merc. på baggrund af en professionsbachelor

For at opfylde adgangskravene til en erhvervsøkonomisk kandidatuddannelse (cand.merc.) skal du med en Professionsbachelor i Finans eller Professionsbachelor i International handel og markedsføring have bestået bestemte valgfag på din uddannelse. Du kan i denne oversigt se, hvilke fag du skal have bestået på din professionsbachelor.

Sprogkrav

Undervisningssproget er engelsk, og derfor skal alle ikke-retskravsansøgere dokumentere engelsk på dansk gymnasialt B-niveau (dansk gymnasieniveau med et karaktergennemsnit på minimum 3,0) eller tilsvarende.

Læs hvordan dit engelsk-niveau skal dokumenteres, hvis du ikke har en dansk gymnasial uddannelse.  

Adgangsbegrænsning fra 2022 

Fra og med optagelsen i 2022 er der adgangsbegrænsning på kandidatuddannelsen i Erhvervsøkonomi (cand.merc.). For studerende uden retskrav er det derfor ikke i sig selv en garanti for optagelse at have opfyldt adgangskravene. 

Bemærk, at der er særlige begrænsninger for supplering til uddannelser med adgangsbegrænsning. Af samme årsag tilbydes forhåndsvurderinger ikke længere.

Læs mere om supplering.

Udvælgelseskriterier

Såfremt der er flere kvalificerede ansøgere end ledige studiepladser, prioriteres kvalificerede ansøgere efter et simpelt gennemsnit. Det simple gennemsnit udregnes ud fra de fag med gradueret bedømmelse (det vil sige fag bedømt med en numerisk karakter), der på ansøgningstidspunktet er bestået på den adgangsgivende uddannelse.

Uddannelsens opbygning

STUDIEORDNING

I studieordningen kan du finde yderligere oplysninger om, hvad de enkelte fag indeholder. Du kan også se studiets opbygning, og hvilke krav, der bliver stillet til dig som studerende – herunder eksamensformer og eksamenskrav.

I studiediagrammet nedenfor kan du klikke på de forskellige fag og læse de enkelte fagbeskrivelser.

Undervisningssprog

Uddannelsen er godkendt med engelsk som udbudssprog. Udbudssproget er det sprog, der som udgangspunkt undervises i på uddannelsen.


Uddannelsen består af 4 semestre. På de første to semestre har du alle obligatoriske fag, mens du på de sidste to semestre har mulighed for selv at specialisere dig i en ønsket retning.

første semester følger du forudsætningsfag, der danner et metodisk og akademisk grundlag for de følgende semestre.

andet semester følger du specialiseringsfag.  

På tredje semester kan du vælge valgfag inden for dit interesseområde. Fagene kan tages enten på Aarhus BSS i løbet af semesteret, på AU Summer University eller på et af vores mere end 300 partneruniversiteter i udlandet. Du kan også deltage i et projektorienteret forløb i en virksomhed i Danmark eller i udlandet.  

Fjerde semester er dedikeret til speciale. Du kan frit vælge specialeemne, og på den måde får du chancen for at koncentrere dig om og specialisere dig inden for et specifikt interesseområde.

 

Studieliv

Undervisning

Som studerende på en universitetsuddannelse skal du regne med at undervisningsformerne er noget anderledes, end hvad du kender fra gymnasiet eller handelsskolen. Som studerende er du i langt højere grad end tidligere ansvarlig for din egen indlæring og uddannelse.

Undervisningsåret er delt ind i to semestre. Der er rusintroduktion i uge 35. Første semester starter i uge 36 (ca. 1. september) til ca. midt december med eksamensperiode fra ca. midt december til 31. januar. Anden semester løber fra ca. 1. februar til midt i maj, hvor der eksamensperiode indtil 30. juni.
Bemærk, at dette er udgangspunktet, og der kan forekomme variationer.

Vores undervisning og undervisningsformer gør vores studerende og vores dimittender attraktive for erhvervslivet.

Gruppearbejde

Ved at løse opgaver i grupper, som typisk består af tre til fire studerende, lærer du at arbejde sammen med dine medstuderende omkring en given opgave.

Læsegrupper har også en funktion uden for eksamensperioderne. Her har du mulighed for sammen med gruppen at diskutere faglige problemer og gennemgå materialet til næste undervisningsgang.

Læsegrupper får på den måde både en social og en faglig funktion.

Forelæsninger og holdtimer

Til forelæsninger i et auditorium kan der være plads til op mod 300 studerende. Den anden halvdel foregår som holdtimer eller øvelsestimer, ligesom du kender det fra gymnasiet eller handelsskolen. Her er der mulighed for at stille spørgsmål, gennemgå øvelser og diskutere stoffet.

Følg studielivet på Aarhus Universitet

- oplevet, fotograferet og filmet af de studerende selv.

Med tusindvis af billeder giver #yourniversity dig et indblik i hverdagen som studerende på AU, i festerne, overspringshandlingerne, eksamen og alt det andet, du kommer til at bruge din studietid på.

Billederne er brugernes egne, delt med #Yourniversity, #AarhusUni og fagspecifikke AU-hashtags.

Karriere

Arbejdsopgaver som færdiguddannet

Data er indsamlet via AU’s beskæftigelsesundersøgelse 2016. Data repræsenterer ikke et udtømmende billede af den pågældende uddannelses arbejdsmarked og alumnernes arbejdsopgaver, men giver udelukkende et billede baseret på undersøgelsens respondenter de pågældende år.

JOB PROFILE

This programme primarily provides you with the competences needed to take up so-called development positions. These are functions, which typically require the ability to integrate technological, organisational and human development processes. Thus, the MSc in Strategy, Organisation and Leadership is aimed at qualifying you to a wide variety of functions in private firms as well as in NGOs and public organisations.

In recent years, graduates specialising in Strategy, Organisation and Leadership have widely been employed as consultants in management consultancy firms, as system consultants in the IT sector, as development consultants and trainees in large corporations, as human resource consultants or as executive assistants. Some have also chosen to pursue their studies as PhD scholars. 

The MSc in Strategy, Organisation and Leadership programme primarily provides you with a number of fundamental theoretical and analytical qualifications. You thereby acquire basic knowledge as well as a broad selection of methods and tools, which will enable you to contribute to resolving specific organisational and managerial problems


PROFILE OF COMPETENCIES

Students following the programme in Strategy, Organisation and Leadership will acquire competences relevant to running private or public organisations from a managerial point of view. 

More specifically, after graduation the student will be able to:

  • Master social science methodologies and tools to analyze, assess and facilitate leadership and organizing processes in complex, changing, and often unpredictable contexts.
  • To assess and work with human aspects of effectiveness, performance, development, and engagement of the workforce.
  • To collect information, synthesize and integrate various strategic perspectives and practices of different specialist professions.

The set of competences derives from a teaching philosophy, which emphasizes theoretical and methodological training in combination with the case method. This teaching philosophy has a derived effect in leading to a number of communication competences as students during all four semesters regularly will present and discuss the results of their efforts in reports as well as oral presentations. Furthermore, since the programme includes group work as well as individual work the student will obtain collaboration and self-management competences. Finally, since the teaching takes place in an international environment with students from numerous countries the student will obtain a number of cultural competences

From Studies to the First Job

”Try to find the best possible student job as you can during your studies. That will be very helpful after you graduate - either you will have a normal job afterwards or an entry in your CV which will count. Once you graduate, education becomes not that important - your experience is what counts the most and catches the eye of the future employer.” (MSc in Strategy, Organisation and Leadership)

“Use your network. Tell everybody what you are looking for as there is almost always a person who knows someone.” (MSc in Strategy, Organisation and Leadership)

Read more about what a number of our alumni work with in their first job after graduation.