Kandidatuddannelse
Fakta om uddannelsen Undervisningssprog | Studiested: Aarhus | Studiestart: August / september (ingen vinterstart) |
It is a time of transitions in the business community with increasing globalisation, sustainability efforts and digitalisation on the agenda. To act and contribute in tomorrow's emerging business community, skills related to strategy, organisational change and leadership are emphasised. These topics are in focus in this programme, which gives students relevant knowledge, skills, and competences for the future.
The MSc programme in Strategy, Organisation and Leadership (SOL) is a generalist degree programme that opens the door to a variety of jobs. The programme emphasises a holistic and cross-functional approach to organisations. The underlying assumption behind everything we teach our students is that humans are the biggest assets of any organisation, and that they lay the foundation for its success. We use classic as well as state-of-the-art research to convey knowledge on how to understand and work with challenges related to corporate and competitive strategy, organisational change, digitalisation, human development, performance and engagement.
Graduates from Strategy, Organisation and Leadership are generally employed in a broad range of jobs in larger companies or smaller and medium-sized companies. To begin with, they often work across specialist functions and are hired in positions as graduates, executive assistants, team coordinators, project managers, HR or change facilitators, or consultants. Later in their careers, a large proportion of SOL students progress into different kinds of more specialised and formal managerial positions.
I denne sektion kan du finde ud af, hvad der skal til for at komme ind på kandidatuddannelsen i Strategy, Organisation and Leadership (cand.merc.).
De næste afsnit forklarer, hvordan du kan opfylde adgangskravene, afhængigt af om du har:
Du kan også finde ud af, om der er begrænsninger for, hvor mange der kan optages på uddannelsen, og hvilke sprogkrav der gælder.
Følgende bacheloruddannelse giver dig retskrav på optagelse på kandidatuddannelsen i Strategy, Organisation and Leadership (cand.merc.):
Retskrav betyder, at du har ret til at blive optaget på den kandidatuddannelse, der bygger oven på den bacheloruddannelse, som du har gennemført ved samme universitet. Det kræver dog, at du søger om optagelse senest tre år efter gennemført bacheloruddannelse.
Hvis du har en af de følgende bacheloruddannelser, opfylder du adgangskravene til uddannelsen:
*Bemærk, hvis din HA eller BSc i Economics and Business Administration fra Aarhus Universitet eller en anden dansk uddannelsesinstitution er færdiggjort før år 2010, vil det i forbindelse med behandlingen af din ansøgning blive vurderet, om den lever op til adgangskravene beskrevet under afsnittet ”Andre uddannelser der kan give adgang”.
Udover de bacheloruddannelser, som allerede er vurderet til at give adgang til denne uddannelse, kan der også være andre uddannelser, der opfylder adgangskravene afhængigt af fagsammensætningen og vægtningen af dine kurser.
Du kan få adgang til kandidatuddannelsen, såfremt universitetet vurderer, at din uddannelse har et niveau, omfang og indhold, som svarer til de faglige krav, der angives herunder.
Du kan opfylde adgangskravet med en anden uddannelse, hvis du har følgende fagområder: | ECTS-krav |
Metode hvoraf følgende fagområder er dækket:
| 15 |
Marketing | 7,5 |
Finansiering | 7,5 |
Regnskab | 7,5 |
Ledelses- og Organisationsteori | 7,5 |
Mikroøkonomi | 5 |
Operations Management | 5 |
Ekstra ECTS inden for ovennævnte erhvervsøkonomiske fagområder | 25 |
Bachelorprojekt | 10 |
I alt | 90 |
Hvis du har en bacheloruddannelse i erhvervsøkonomi-erhvervsret (HA(jur.)) fra Aarhus Universitet med studiestart september 2014 eller senere, skal du sammenlagt have bestået 10 ECTS inden for nedenstående erhvervsøkonomiske fag: |
|
Hvis du har en Professionsbachelor i finans fra Erhvervsakademi Aarhus, skal du have én af følgende kombinationer for at opfylde adgangskravene: |
Brancheretning: med følgende valgfag:
|
Brancheretning: Finansielle forretninger (”Studieretning A: Finansielle forretninger” og ”Studieretning B: Finansielle forretninger”) med følgende valgfag
|
Hvis du har en uddannelse som Markedsføringsøkonom i kombination med en Professionsbachelor i international handel og markedsføring fra Erhvervsakademi Aarhus, skal du have bestået følgende valgfag: | ECTS-krav |
BSS meritmodul (indeholdende Metode 5 ECTS, Finansiering 5 ECTS og Operations Management 5 ECTS) | 15 |
For ansøgere med en af de ovennævnte professionsbacheloruddannelser fra et andet erhvervsakademi vil det blive vurderet, om valgfagene svarer til ovenstående valgfag.
Ansøgere med en anden professionsbacheloruddannelse vil blive vurderet ud fra adgangskravene beskrevet i afsnittet ”Andre uddannelser der kan give adgang”.
Vi kan ikke på forhånd vurdere, om netop din uddannelse vil opfylde ovenstående krav. Vi vil derfor anbefale dig at søge ind på uddannelsen, hvis du selv vurderer, at du opfylder fagkravene. Det er i den forbindelse en god ide at sammenligne din uddannelse med de direkte adgangsgivende uddannelser.
Du skal udfylde dette bilag og vedhæfte til din ansøgning. Bilaget bruges i vurderingen af din ansøgning. Hvis du har retskrav til kandidatuddannelsen, skal du ikke udfylde og vedhæfte bilaget.
Download bilag
Der er adgangsbegrænsning på denne kandidatuddannelse.
Adgangsbegrænsning vil sige, at der er et begrænset antal studiepladser på uddannelsen. Der vil således blive prioriteret blandt de kvalificerede ansøgere ud fra nogle faste udvælgelseskriterier (se nedenfor).
Dette betyder, at det ikke i sig selv er en garanti for optagelse at have opfyldt adgangskravene. Hvis du har retskrav, er du dog garanteret en plads på uddannelsen.
Hvis der er flere kvalificerede ansøgere end ledige studiepladser, lægges der vægt på følgende kriterier ved udvælgelsen (hvert kriterie vægter 1/3):
Karakterniveau fra adgangsgivende uddannelse
Opnåede karakterer i relevante fagområder:
Ledelses- og organisationsteori
Metode
Vær opmærksom på, at karakterer opnået efter ansøgningsfristen ikke er inkluderet i karakterniveauet.
Relevante fagområder (målt i ECTS). I denne vurdering indgår ikke ECTS, som er en del af adgangskravene beskrevet under ’Andre uddannelser der kan give adgang’.
Ledelses- og organisationsteori
Metode
Du skal kunne dokumentere, at du har engelskkvalifikationer svarende til dansk gymnasialt B-niveau. Hvis du har retskrav på optagelse (se ovenfor), er du ikke omfattet af denne regel.
Læs hvordan dit engelsk-niveau skal dokumenteres, hvis du ikke har en dansk gymnasial uddannelse.
I studieordningen kan du finde yderligere oplysninger om, hvad de enkelte fag indeholder. Du kan også se studiets opbygning, og hvilke krav, der bliver stillet til dig som studerende – herunder eksamensformer og eksamenskrav.
I studiediagrammet nedenfor kan du klikke på de forskellige fag og læse de enkelte fagbeskrivelser.
Uddannelsen er godkendt med engelsk som udbudssprog. Udbudssproget er det sprog, der som udgangspunkt undervises i på uddannelsen.
Uddannelsen består af 4 semestre. På de første to semestre har du alle obligatoriske fag, mens du på de sidste to semestre har mulighed for selv at specialisere dig i en ønsket retning.
På første semester følger du forudsætningsfag, der danner et metodisk og akademisk grundlag for de følgende semestre.
På andet semester følger du specialiseringsfag.
På tredje semester kan du vælge valgfag inden for dit interesseområde. Fagene kan tages enten på Aarhus BSS i løbet af semesteret, på AU Summer University eller på et af vores mere end 300 partneruniversiteter i udlandet. Du kan også deltage i et projektorienteret forløb i en virksomhed i Danmark eller i udlandet.
Fjerde semester er dedikeret til speciale. Du kan frit vælge specialeemne, og på den måde får du chancen for at koncentrere dig om og specialisere dig inden for et specifikt interesseområde.
Kursusbeskrivelser til linjens nye fag publiceres senest den 15. april 2024 for efterårssemestret og senest 15. oktober 2025 for forårssemestret.
Indtil da kan tidligere udbudte fag ses i studiediagrammet nedenfor. Fag, der ikke kan findes via studiediagrammet, kan findes vha. nedenstående links. Der tages forbehold for ændringer i de kommende kursusbeskrivelser.
1. semester
Methods in Strategy, Organisation and Leadership ækvivalerer med Methods in Management and Organisation Research.
Som studerende på en universitetsuddannelse skal du regne med at undervisningsformerne er noget anderledes, end hvad du kender fra gymnasiet eller handelsskolen. Som studerende er du i langt højere grad end tidligere ansvarlig for din egen indlæring og uddannelse.
Undervisningsåret er delt ind i to semestre. Der er rusintroduktion i uge 35. Første semester starter i uge 36 (ca. 1. september) til ca. midt december med eksamensperiode fra ca. midt december til 31. januar. Anden semester løber fra ca. 1. februar til midt i maj, hvor der eksamensperiode indtil 30. juni.
Bemærk, at dette er udgangspunktet, og der kan forekomme variationer.
Vores undervisning og undervisningsformer gør vores studerende og vores dimittender attraktive for erhvervslivet.
Ved at løse opgaver i grupper, som typisk består af tre til fire studerende, lærer du at arbejde sammen med dine medstuderende omkring en given opgave.
Læsegrupper har også en funktion uden for eksamensperioderne. Her har du mulighed for sammen med gruppen at diskutere faglige problemer og gennemgå materialet til næste undervisningsgang.
Læsegrupper får på den måde både en social og en faglig funktion.
Til forelæsninger i et auditorium kan der være plads til op mod 300 studerende. Den anden halvdel foregår som holdtimer eller øvelsestimer, ligesom du kender det fra gymnasiet eller handelsskolen. Her er der mulighed for at stille spørgsmål, gennemgå øvelser og diskutere stoffet.
- oplevet, fotograferet og filmet af de studerende selv.
Med tusindvis af billeder giver #yourniversity dig et indblik i hverdagen som studerende på AU, i festerne, overspringshandlingerne, eksamen og alt det andet, du kommer til at bruge din studietid på.
Billederne er brugernes egne, delt med #Yourniversity, #AarhusUni og fagspecifikke AU-hashtags.
Diagrammet viser fordelingen mellem de fem hyppigste arbejdsopgaver for færdiguddannede 1-2 år efter afslutningen af deres uddannelse. Tallene baserer sig på spørgeskemaundersøgelse foretaget af Epinion for Ministeriet for Forskning og Uddannelse og Aarhus Universitet i 2020.
The MSc in Strategy, Organisation and Leadership (SOL) is aimed at qualifying you to a wide variety of functions in private and public organisations. The programme provides you with a number of fundamental theoretical and analytical qualifications. You thereby acquire basic knowledge as well as a broad selection of methods and tools, which will enable you to contribute to resolving specific organisational and managerial problems.
As a SOL graduate, one of your advantages is that you have a flexible starting point for initiating your career. Some students know from the beginning of their studies that they want to work with for example strategy or HRM. But a large proportion of our graduates are enrolled in different kinds of more cross-functional positions related to project management, IT consulting, change facilitation, and team coordination. The programme is well-known in the business environment, and many companies appreciate the flexible starting point of the candidates. After some years of experience, many SOL graduates progress into more specialised formal managerial positions.
Students following the programme in Strategy, Organisation and Leadership will acquire competences relevant to running private or public organisations from a managerial point of view.
More specifically, after graduation the student will be able to:
The set of competences derives from a teaching philosophy, which emphasises theoretical and methodological training in combination with the case method. Since the programme includes group work as well as individual work the student will obtain collaboration and self-management competences. Finally, since the teaching takes place in an international environment with students from numerous countries the student will obtain a number of cultural competences.