Kandidatuddannelse
Fakta om uddannelsen Undervisningssprog | Studiested: København | Studiestart: August / september (ingen vinterstart) |
Pædagogisk filosofi tematiserer ideer, tanker og værdier af betydning for pædagogisk teori og praksis og reflekterer over pædagogik i almenmenneskelig, samfundsmæssig, videnskabelig og idehistorisk sammenhæng. Den analyserer traditionelle såvel som aktuelle pædagogiske grundforestillinger og underkaster dem afklaring og kritik for at gøre betingelser for pædagogiske processer og målsætninger mere gennemsigtige. Filosofi og pædagogik er tæt forbundne akademiske discipliner, og adskillige af pædagogikkens grundbegreber har en lang tradition og virkningshistorie i den klassiske filosofi.
Pædagogisk filosofi har fokus på emner som opdragelse og dannelse, erkendelse, viden og erfaring, natur og kultur, individ og fællesskab. Hertil knytter sig på den ene side spørgsmål af etisk og politisk karakter som fx menneskesyn, karakterdannelse, myndighed, det gode liv, frihed og retfærdighed, deltagelse og diversitet - og på den anden side mere eksistentielle spørgsmål om identitet, tro, ansvar, omsorg og fænomener som angst og ensomhed.
Kandidatuddannelsen i Pædagogisk filosofi giver et filosofisk grundlag for forståelse af aktuelle og klassiske pædagogiske problemstillinger i historisk perspektiv og nutidig kontekst. Der bliver arbejdet med pædagogisk filosofiske tilgange som tekstlæsning, begrebsafklaring, argumentation og idé- og begrebsudvikling. Formålet er at give den studerende kompetencer til at arbejde analytisk og kritisk med begrundelse af normer og værdier, gængse bestemmelser af viden, erkendelse og kundskab med henblik på at kunne identificere udviklingstendenser på det pædagogiske område. Undervisningen lægger vægt på, at den studerende lærer at se en pædagogisk problemstilling fra forskellige filosofiske positioner og derigennem opdager, hvilken betydning filosofiske idéer har for vores forståelse og udøvelse af opdragelse, dannelse, omsorg og undervisning.
Med kandidatuddannelsen i Pædagogisk filosofi er du kvalificeret til at undervise i pædagogisk filosofi, videnskabsteori og pædagogik på pædagoguddannelsen og læreruddannelsen samt andre relevante professionsuddannelser. Derudover vil du kunne undervise i en række andre undervisningssammenhænge som f.eks. højskoler, voksenundervisning og efterskoler. Du vil også kunne varetage konsulent- og ledelsesfunktioner f.eks. inden for pædagogik, undervisning, kultur og personale, og du vil kunne påtage dig akademisk arbejde f.eks. i form af redaktionelt, forfattende og journalistisk arbejde. Dine karrieremuligheder vil sandsynligvis være forbundet med din adgangsgivende bacheloruddannelse. Du har også mulighed for at søge en ph.d. og dermed kvalificere dig til et forskerliv.
Hvilken kandidat er den rigtige for dig? Læs om forskelle og ligheder mellem DPU's kandidatuddannelser og bliv klogere på dit uddannelsesvalg.
Pædagogisk filosofi er en uddannelse med adgangsbegrænsning, og en ansøgning skal derfor altid suppleres med en fagligt begrundet ansøgning.
For at blive optaget på kandidatuddannelsen i Pædagogisk filosofi skal du have bestået en af følgende uddannelser:
Du optages på uddannelsen på baggrund af din adgangsgivende uddannelse. Der er grundet fremdriftsreformen stærke restriktioner på, hvad universitetet må vurdere af supplerende uddannelse. Optagelse på en af DPU’s kandidatuddannelser med adgangsbegrænsning sker på baggrund af en samlet vurdering af den adgangsgivende uddannelse, karaktergennemsnittet på ansøgningstidspunktet og den fagligt begrundede ansøgning, der også kan indeholde en beskrivelse af relevant erhvervserfaring.
Hvis der er flere kvalificerede ansøgere til uddannelsen end pladser, nedsættes et fagligt bedømmelsesudvalg, som udvælger ansøgerne på baggrund af en samlet vurdering af:
Fra sommeroptaget 2024 skal alle ansøgere dokumentere engelsk på dansk gymnasialt B-niveau eller tilsvarende.
Aarhus Universitet kan på grundlag af en individuel vurdering give adgang til uddannelsen for ansøgere, som ikke opfylder uddannelseskravene, men som på andet grundlag skønnes at have de nødvendige forudsætninger for at kunne gennemføre uddannelsen.
I vurderingen vil der blive lagt vægt på, at din bacheloruddannelse har et tilstrækkeligt indhold af uddannelsesrelevante fag eller at din mellemlange, videregående uddannelse (MVU) er suppleret med moduler fra eller en hel diplomuddannelse eller en anden uddannelse på bachelorniveau.
Det er kun formel uddannelse (ECTS-belagt), der vurderes.
For at din uddannelse kan vurderes, skal følgende krav opfyldes:
Kandidatuddannelsen Pædagogisk filosofi udbydes både i Emdrup og Aarhus, og du skal derfor vælge om du vil oprette en ansøgning til Emdrup eller Aarhus. Dette skal du gøre EFTER, du har valgt ”Pædagogisk filosofi – sommeroptag” i ansøgningssystemet, hvor der så vil komme et spørgsmål om ønsket studieby.
Du kan kun søge ét af studiestederne.
Det er ikke muligt at søge overflytning fra andre kandidatuddannelser til kandidatuddannelsen i Pædagogisk filosofi.
I studieordningen kan du finde yderligere oplysninger om, hvad de enkelte fag indeholder. Du kan også se studiets opbygning, og hvilke krav der stilles til dig som studerende – herunder eksamensformer og eksamenskrav.
Uddannelsen er godkendt med dansk som udbudssprog. Udbudssproget er det sprog, der som udgangspunkt undervises i på uddannelsen. Aarhus Universitet har et internationalt forskningsmiljø og tiltrækker dygtige forskere fra hele verden, så du skal være opmærksom på, at dele af undervisningen kan være på engelsk, og at der desuden ofte vil forekomme undervisningsmateriale på engelsk.
Kig i kursuskataloget for at se undervisningssproget for de enkelte kurser.
I studiediagrammet for kandidatuddannelsen i Pædagogisk filosofi kan du klikke på de forskellige fag og læse de enkelte fagbeskrivelser.
Kandidatuddannelsen i Pædagogisk filosofi er et fuldtidsstudie svarende til 37-40 timer om ugen, hvor du kommer til at bruge meget tid på at forberede dig til de enkelte undervisningsgange. Studiet er læsetungt, og du skal derfor være forberedt på til tider vanskelige, filosofiske tekster. En arbejdsuge består typisk af to undervisningsgange à 3-4 timer fordelt på forskellige ugedage og tilknyttet to gange studiegruppearbejde. Der er mulighed for øvelsesopgaver med feedback og mundtlige oplæg, og der tilbydes individuel vejledning ved større eksamensopgaver. Undervisningen er bredt anlagt, men der er god mulighed for at specialisere sig igennem opgaveskrivning og speciale.
Mandag:
8-10 Forberedelse
10-14 Forelæsning i Erkendelse, viden og læring
14-16 Snak med studiegruppe om forelæsningen
Tirsdag:
8-12 Forberedelse
12-16 Forelæsning i Erkendelse, viden og læring
Onsdag:
8-12 Forberedelse
12-16 Holdundervisning i Pædagogikkens filosofi- og idéhistorie
Torsdag:
8-12 Forberedelse
12-16 Studiegruppearbejde
Fredag:
8-12 Forberedelse
12-16 Holdundervisning i Pædagogikkens filosofi- og idéhistorie
16-18 Møde dine medstuderende i Fredagsbaren
Du har mulighed for at stille spørgsmål, få information og tale med underviserne, når der afholdes informationsmøder på DPU. Du kan se årets programmer her.
- oplevet, fotograferet og filmet af de studerende selv.
Med tusindvis af billeder giver #yourniversity dig et indblik i hverdagen som studerende på AU, i festerne, overspringshandlingerne, eksamen og alt det andet, du kommer til at bruge din studietid på.
Billederne er brugernes egne, delt med #Yourniversity, #AarhusUni og fagspecifikke AU-hashtags.
Diagrammet viser fordelingen mellem de fem hyppigste arbejdsopgaver for færdiguddannede 1-2 år efter afslutningen af deres uddannelse. Tallene baserer sig på spørgeskemaundersøgelse foretaget af Epinion for Ministeriet for Forskning og Uddannelse og Aarhus Universitet i 2020.
Med en kandidat fra Pædagogisk filosofi har du mulighed for at søge jobs indenfor mange forskellige brancher og sektorer, hvor samfund, læring, udvikling og pædagogik er omdrejningspunktet. Du er i høj grad med til at definere din retning både undervejs og efter uddannelsen, i samspil med de virksomheder og organisationer du er i kontakt med. Nedenfor ser du nogle eksempler på, hvad andre med en kandidat i Pædagogisk filosofi arbejder med.
Færdiguddannede kandidater finder bl.a. arbejde som underviser på professionshøjskoler og andre uddannelsesinstitutioner, som projektmedarbejder i et sekretariat, som fuldmægtig i Børne- og Undervisningsministeriet eller som pædagogisk leder/afdelingsleder i et dagtilbud. Nogle finder arbejde som uddannelseskonsulent eller familiekonsulent i en kommune eller som uddannelsesvejleder i den kommunale ungeindsats. Nogle finder også arbejde, som de er kvalificeret til fra tidligere uddannelse, fx som pædagog eller lærer. Arbejdet kan være forbundet med nogle særlige ansvarsområder eller funktioner – fx som del af den pædagogiske ledelse på en skole.
Du kan læse mere om en række karrierevejledningstilbud blandt andet arrangementer og workshops og få vejledning om beskæftigelsesmuligheder om din uddannelse hos Arts Karriere. Du kan også danne dig et overblik over mulige jobs med kandidatuddannelsen i Pædagogisk filosofi i Arts Karrieres karrierekatalog.