Fakta om uddannelsen Undervisningssprog | Studiested: Aarhus | Studiestart: August / september (ingen vinterstart) |
Kandidatuddannelsen i Musikvidenskab er delt op i to linjer.
A-linjen: Musik i brug
Linjen er for studerende, der har en bacheloruddannelse med Musikvidenskab som centralt fag kombineret med et tilvalgsfag. Denne to-årige uddannelse forbereder dig på at varetage erhvervsfunktioner inden for kommunikation, projektudvikling og produktion inden for musikbranchen i bredeste forstand, fx musik- og kulturskoler, spillesteder, festivaler, musik- og medievirksomheder, offentlig musikforvaltning samt musik- og kulturlivets organisationer. Fagligt betyder det, at uddannelsen har et gennemgående fokus på, hvordan musik og lyd anvendes i samfundet – som socialt virkemiddel (fx til socialt entreprenørskab), til kommunikative formål (i forskellige mediesammenhænge) og som middel til miljøskabelse (fx kommercielt eller sundhedsfremmende). Du kommer til at arbejde både teoretisk og praktisk (fx felt- og projektarbejde) med udforskningen af alle de anvendelser, musik gøres til genstand for, og som i høj grad er med til at definere, hvad musik overhovedet er.
B-linjen: Underviserlinjen
B-linjen er for studerende med en bacheloruddannelse med Musikvidenskab som centralt fag kombineret med bachelortilvalg inden for gymnasiets fagrække. Her forfølger du den underviserprofil, der blev påbegyndt på BA-uddannelsen. Der er derfor fokus på, at du videreudvikler undervisningskompetencer af både teoretisk og praktisk art som fx musikanalyse, udfærdigelse af rytmisk korsats og musikledelse, så du kan arbejde som underviser på fx gymnasier, læreruddannelser eller højskoler og med udvikling, coaching eller teambuilding.
Med en kandidatuddannelse i Musikvidenskab kan du arbejde med musik i mange forskellige sammenhænge. Vælger du Underviserlinjen, kan du arbejde som underviser på gymnasier, seminarier eller højskoler og med udvikling, coaching eller teambuilding. Vælger du linjen Musik i brug, kan du eksempelvis arbejde med den lydlige dimension af markedsføring og reklamer og brug af lyd i mediebranchen. Som kandidatuddannet kan du også søge en ph.d.-uddannelse og gøre karriere som forsker.
I denne sektion kan du finde ud af, hvad der skal til for at komme ind på kandidatuddannelsen i Musikvidenskab.
De næste afsnit forklarer, hvordan du kan opfylde adgangskravene, afhængigt af om du har:
Du kan også finde ud af, om der er begrænsninger for, hvor mange der kan optages på uddannelsen, og hvilke sprogkrav der gælder.
Følgende bacheloruddannelse giver dig retskrav på optagelse på kandidatuddannelsen i Musikvidenskab:
Retskrav betyder, at du har ret til at blive optaget på den kandidatuddannelse, der bygger oven på den bacheloruddannelse, som du har gennemført ved samme universitet. Det kræver dog, at du søger om optagelse senest tre år efter gennemført bacheloruddannelse.
Hvis du har en af de følgende bacheloruddannelser, opfylder du adgangskravene til A-linjen:
Hvis du har en af de følgende bacheloruddannelser, opfylder du adgangskravene til B-linjen el:
Udover de bacheloruddannelser, som allerede er vurderet til at give adgang til denne uddannelse, kan der også være andre uddannelser, der opfylder adgangskravene afhængigt af fagsammensætningen og vægtningen af dine kurser.
Du kan få adgang til kandidatuddannelsen, såfremt universitetet vurderer, at din uddannelse har et niveau, omfang og indhold, som svarer til de faglige krav, der angives herunder.
Du kan opfylde adgangskravet til A-linjen med en anden uddannelse, hvis du har følgende fagområder: | ECTS-krav |
Moduler i musikhistorie og musikteori | 10 |
Moduler i musiksociologi og kulturteori | 10 |
I alt | 20 |
Du kan opfylde adgangskravet til B-linjen med en anden uddannelse, hvis du har følgende fagområder: | ECTS-krav |
Musikhistorie | 10 |
Musikteori | 10 |
Musikanalyse | 10 |
Musiksociologi og kulturteori | 10 |
Musikmedier- og produktion | 10 |
Sang og sangpædagogik | 5 |
Korledelse | 5 |
Populærmusikalsk arrangement og sammenspil | 5 |
Brugsklaver | 5 |
Gymnasierettet bachelortilvalg | 45 |
I alt | 115 |
Vi kan ikke på forhånd vurdere, om netop din uddannelse vil opfylde ovenstående krav. Vi vil derfor anbefale dig at søge ind på uddannelsen, hvis du selv vurderer, at du opfylder fagkravene. Det er i den forbindelse en god ide at sammenligne din uddannelse med de direkte adgangsgivende uddannelser.
Der er adgangsbegrænsning på denne kandidatuddannelse.
Adgangsbegrænsning vil sige, at der er et begrænset antal studiepladser på uddannelsen. Der vil således blive prioriteret blandt de kvalificerede ansøgere ud fra nogle faste udvælgelseskriterier (se nedenfor).
Dette betyder, at det ikke i sig selv er en garanti for optagelse at have opfyldt adgangskravene. Hvis du har retskrav, er du dog garanteret en plads på uddannelsen.
Hvis der er flere kvalificerede ansøgere end ledige studiepladser, lægges der vægt på følgende kriterier ved udvælgelsen (hvert kriterie vægter 1/3):
A-linjen:
Karakterniveau fra adgangsgivende uddannelse
Opnåede karakterer i relevante fagområder:
Musikhistorie og musikteori
Musiksociologi og kulturteori
Vær opmærksom på, at karakterer opnået efter ansøgningsfristen ikke er inkluderet i karakterniveauet.
Anden relevant erfaring
Anden relevant erfaring dokumenteres i form af:
Et Curriculum Vitae (CV), som beskriver din relevante uddannelses-, erhvervs- og anden erfaring i kronologisk rækkefølge. Du kan desuden vedlægge uddybende dokumentation for dit CV, eksempelvis anbefalinger, udtalelser, mv. Dette er dog ikke et krav. Relevant erfaring dækker over arbejde indenfor musikbranchen samt musikrelateret arbejde indenfor kultur- og undervisningssektoren
Pointgivning:
1-2 års erfaring = 4 point
2-4 års erfaring = 8 point
4-6 års erfaring = 12 point
6 års erfaring eller derover = 15 point
B-linjen:
Karakterniveau fra adgangsgivende uddannelse
Opnåede karakterer i relevante fagområder:
Musikhistorie og musikteori
Musikanalyse
Musiksociologi og kulturteori
Musikmedier og -produktion
Sang, sangpædagogik og korledelse
Populærmusikalsk arrangement, sammenspil og brugsklaver
Vær opmærksom på, at karakterer opnået efter ansøgningsfristen ikke er inkluderet i karakterniveauet.
Anden relevant erfaring
Anden relevant erfaring dokumenteres i form af:
Et Curriculum Vitae (CV), som beskriver din relevante uddannelses-, erhvervs- og anden erfaring i kronologisk rækkefølge. Du kan desuden vedlægge uddybende dokumentation for dit CV, eksempelvis anbefalinger, udtalelser, mv. Dette er dog ikke et krav. Relevant erfaring dækker over musikrelateret pædagogisk arbejde indenfor undervisningssektoren.
Pointgivning:
1-2 års erfaring = 4 point
2-4 års erfaring = 8 point
4-6 års erfaring = 12 point
6 års erfaring eller derover = 15 point
Du skal kunne dokumentere, at du har danskkvalifikationer svarende til Dansk A-niveau (Dansk A) i den danske gymnasieskole.
Læs mere om opfyldelse af Dansk A, hvis ikke du har en dansk gymnasial uddannelse.
Du skal desuden kunne dokumentere, at du har engelskkvalifikationer svarende til dansk gymnasialt B-niveau. Hvis du har retskrav på optagelse (se ovenfor), er du ikke omfattet af denne regel.
Læs hvordan dit engelsk-niveau skal dokumenteres, hvis du ikke har en dansk gymnasial uddannelse.
I studieordningen kan du finde yderligere oplysninger om, hvad de enkelte fag indeholder. Du kan også se studiets opbygning, og hvilke krav der bliver stillet til dig som studerende – herunder eksamensformer og eksamenskrav.
Uddannelsen er godkendt med dansk som udbudssprog. Udbudssproget er det sprog, der som udgangspunkt undervises i på uddannelsen. Aarhus Universitet har et internationalt forskningsmiljø og tiltrækker dygtige forskere fra hele verden, så du skal være opmærksom på, at dele af undervisningen kan være på engelsk, og at der desuden ofte vil forekomme undervisningsmateriale på engelsk.
Kig i kursuskataloget for at se undervisningssproget for de enkelte kurser.
I studiediagrammet for kandidatuddannelsen i Musikvidenskab nedenfor kan du klikke på de forskellige fag og læse de enkelte fagbeskrivelser.
På A-linjen og B-linjen kan du på 3. semester vælge én af tre forskellige profiler:
På B-linjen med rammeudvidelse kan du på 4. semester vælge to forskellige profiler (20 ECTS):
Mandag:
9-12 Forelæsning: Musik som socialt virkemiddel 1
13-17 Forberedelse
Tirsdag:
8-12 Studiegruppearbejde
12-16 Forberedelse
Onsdag:
8-11 Forelæsning: Musikanalyse: Metodologi og kontekst
11-17 Forberedelse
Torsdag:
8-12 Studiegruppearbejde
14-16 Æstetisk seminar
Fredag:
8-11 Forelæsning: Musik, medier og kommunikation
12-15 Forberedelse
17-22 Koncertcafé (Frivilligt socialt arrangement)
Musikvidenskab holder til på Kasernen på Langelandsgade. Kasernen danner rammerne om de æstetiske fag på Aarhus Universitet: Musikvidenskab, Litteraturhistorie, Æstetik og Kultur, Dramaturgi, Kunsthistorie og Retorik. Det betyder, at studerende fra de forskellige æstetiske fag samarbejder om både faglige og sociale arrangementer som ekskursioner, det fælles institutblad, foredrag, fredagsbar og fester.
På Kasernen foregår der mange aktiviteter ud over undervisningen. Her mødes I på tværs af studier og årgange:
Temauger
På Musikvidenskab er de to årlige temauger, Cæcilia-ugen i efteråret og 10’eren i foråret, en fast del af kalenderen. Her kan du deltage i kreative/musikalske workshops, opleve interessante gæsteforelæsninger eller paneldebatter, debattere særlige faglige tematikker eller selv tage initiativ til et arrangement, der interesserer netop dig.
Følg med i de faglige aktiviteter på Afdeling for Dramaturgi og Musikvidenskab.
- oplevet, fotograferet og filmet af de studerende selv.
Med tusindvis af billeder giver #yourniversity dig et indblik i hverdagen som studerende på AU, i festerne, overspringshandlingerne, eksamen og alt det andet, du kommer til at bruge din studietid på.
Billederne er brugernes egne, delt med #Yourniversity, #AarhusUni og fagspecifikke AU-hashtags.
Diagrammet viser fordelingen mellem de fem hyppigste arbejdsopgaver for færdiguddannede 1-2 år efter afslutningen af deres uddannelse. Tallene baserer sig på spørgeskemaundersøgelse foretaget af Epinion for Ministeriet for Forskning og Uddannelse og Aarhus Universitet i 2020.
Jeppe Bygvraa Vind, spillestedsleder for KulisseLageret / Musikstedet i Horsens, foto: Lars Kruse
Som spillestedsleder arbejder jeg både med det administrative og praktiske, det æstetiske og det rutinemæssige, det ledelsesbaserede og det kommunikerende. Jeg arbejder med personale-bemanding, programsætning, fundraising, PR- og netværksarbejde, og samtidigt varetager jeg husets interesser både lokalt og nationalt.
Bruger mine humanistiske kompetencer
Jeg bruger ikke decideret mine musikfaglige kundskaber i mit job, jeg bruger mere de humanistiske kompetencer. Sådan noget som at belyse en problemstilling fra flere vinkler samtidigt, at kommunikere nuanceret og på mange niveauer og analysere givne situationer og herefter at navigere og strukturere sig til en løsning. Det er egenskaber, jeg har med mig fra kandidatuddannelsen i Musikvidenskab. Det skader dog ikke ligefrem, at jeg kan lytte efter reelt musikalsk potentiale og forstår dynamikken omkring hele musikermiljøet.
Forskning i frontlinjen
Musikvidenskab adskiller sig fra de fleste andre studier ved at kernefeltet, musikken, står som en helt gennemgribende hovedinteresse for de studerende. Ligegyldigt hvor forskellige man er, så er man sammen om selve interessen for musikken. Det skaber et fedt studiemiljø. Samtidig er musikken som forskningsfelt også i konstant udvikling, og med forskende undervisere føler man sig på kandidatniveauet ofte med helt fremme i frontlinjen.
Du kan læse mere om en række karrierevejledningstilbud blandt andet arrangementer og workshops og få vejledning om beskæftigelsesmuligheder om din uddannelse hos Arts Karriere. Du kan også danne dig et overblik over mulige jobs med en kandidat i Musikvidenskab i Arts Karrieres karrierekatalog.