Kandidatuddannelse
Fakta om uddannelsen Undervisningssprog: Engelsk/evt. andet fremmedsprog (Se sprogkrav) | Studiested: Aarhus | Studiestart: August / september (ingen vinterstart) |
Hver eneste dag støder vi på kulturforskelle både i vores privatliv og i vores arbejdsliv. Forskellene kan knytte sig til et specifikt samfund eller sprogområde, men også til bestemte professioner, etniciteter, socialgrupper, generationer og/eller organisationer. Som studerende på Interkulturelle studier får du indsigt i forskellige teoretiske tilgange til interkulturalitet i en transnational verden, og du arbejder med de indbyrdes forhold, der eksisterer mellem lokale, nationale, regionale og transnationale identiteter. Uddannelsens hovedfokus er at forstå, hvordan kulturformer og kulturelle interaktioner er forankret i bestemte historiske, samfundsmæssige og sproglige sammenhænge, samtidig med at de udvikler sig i relation til omverdenen.
På uddannelsen udvikler du din analytiske evne, din evne til at reflektere kritisk over og facilitere interkulturalitet, og du lærer at trække på kulturforskelle som en ressource. På den måde bliver du i stand til at navigere og agere i interkulturelle, internationale landskaber i både det private og offentlige, i internationale organisationer og i NGO'er. På uddannelsen kan du med andre ord styrke din evne til at kommunikere med internationale samarbejdspartnere i en organisation, og du bliver i stand til at identificere både muligheder og udfordringer for udvikling, igangsætte projekter og gå helt nye veje.
På Interkulturelle studier anvendes begreber og metoder fra forskellige discipliner inden for humaniora (f.eks. i relation til historie, litteratur, medier, sprog) og samfundsvidenskab (f.eks. interkulturelle tilgange til organisationsstudier og innovation) for at give dig kompetencerne til at analysere forskellige interkulturelle miljøer i deres historiske og sociale sammenhæng. Uddannelsens interkulturelle karakter gør, at du samtidig får mulighed for at forbedre dine sprogkundskaber. Fællessproget på uddannelsen er internationalt engelsk, og der undervises på engelsk i alle uddannelsens fællesfag. Undervisningen på hver af de sprogspecifikke spor foregår på hhv. engelsk, fransk, tysk eller spansk. På den måde træner du dine kommunikationsfærdigheder på det valgte sprog, og du lærer at anvende det som arbejdssprog. Fagene består af forelæsninger, dialogbaserede seminarer, gruppearbejde og feedback fra dine undervisere og medstuderende. En del af undervisningen er også problem- og praksisorienteret med udgangspunkt i empiriske cases og i samarbejde med eksterne partnere. Derfor varierer holdenes størrelse og arbejdsmetoder en hel del.
* Hvis du ønsker at undervise, f.eks. i gymnasieskolen i Danmark, skal du vælge B-linjen på en af de andre sproglige kandidatuddannelser, som indeholder et kandidattilvalg.
Adgangskravene varierer fra linje til linje. Se under hver enkel linje for de specifikke adgangskrav
De fire sprogspor følger den samme grundstruktur. I uddannelsens fællesfag kommer du til at arbejde sammen med studerende fra alle fire spor. Fokus er på at analysere interkulturalitet i organisationer og at udforske nye måder at styrke og berige processer inden for interkulturel interaktion. Du kommer til at arbejde med empiriske cases og i samarbejde med praktikere. På de fire sprogspor studeres opbygningen, formidlingen og oversættelsen af kulturprodukter og -repræsentationer i en hhv. engelsk-, fransk-, tysk- og spansksproglig kontekst. På den måde får du dyb indsigt i den historiske og samfundsmæssige ramme om de forskellige sproglige kontekster – og dens sammenhæng med omverdenen. Der arbejdes også med sprogets rolle i interkulturelle interaktioner. På det franske, tyske og spanske spor træner du din evne til at kommunikere klart og tydeligt på fransk/tysk/spansk både mundtligt og skriftligt via forskellige medier.
På første semester følger du fællesfaget “Interkulturalitet i organisatoriske sammenhænge 1“, som introducerer relevante teorier og begreber til at forstå de udfordringer og muligheder, som interkulturalitet kan give i organisatorisk og professionel sammenhæng. Du følger derudover to fag, der tilhører dit specifikke sprogspor. På alle fire spor følger de studerende faget “Historie, samfund og forandring i engelsk-/fransk-/spansk-/tysksprogede kontekster”.
På det engelske spor følges faget “Lokale kulturrepræsentationer”, som beskæftiger sig med lokale forekomster af kulturel repræsentation og deres tolkning. På de andre spor følges faget ”Tendenser i nyere fransk-/spansk-/tysksproget litteratur og kultur”.
Fællesfaget "Interkulturalitet i organisatoriske sammenhænge 2" på andet semester styrker din forståelse af interkulturalitet yderligere i organisatorisk og professionel sammenhæng, og du bliver introduceret til teorier, modeller og teknikker til innovation, som du kan anvende på empiriske cases om interkulturelle udfordringer i forskellige organisationer og i samarbejde med eksterne partnere. I faget “Interkulturalitet og kommunikation”, som ligger på alle fire sprogspor, undersøges den sproglige og kulturelle basis for at lykkes med interkulturel kommunikation, og du får mulighed for at oversætte den forståelse, du har tilegnet dig af interkulturalitet, til en passende sprogpraksis i forskellige kommunikationssammenhænge. I faget ”Medier, identitet og mundtlig kommunikation” (på den franske, tyske og spanske linje) undersøges sammenhængen mellem medieproduktion og kultur- og identitetskonstruktion i forskellige områder af den fransk-, tysk- og spansktalende verden. På det engelske spor introducerer faget “Konflikt og kultur i praksis” studerende til både historiske og samtidige teorier og praksisser relateret til kulturel interaktion, herunder konflikter og konflikthåndtering.
På tredje semester har du tre muligheder:
Uddannelsen afsluttes med et speciale om et interkulturelt emne i en enten engelsk-, fransk-, tysk- eller spansksproglig kontekst (afhængigt af dit spor). Du kan skrive speciale alene eller i en gruppe. Du kan også vælge at skrive et produktspeciale, hvor du på baggrund af teoretisk og empirisk analyse kan udvikle innovative løsninger og praksisser. Hvis du er på det tyske, franske eller spanske spor, vælger du selv, om du vil skrive speciale på det sprog, du studerer, eller på engelsk. Hvis du er på det engelske spor, skrives specialet på engelsk.
I studieordningen kan du finde yderligere information om, hvad de enkelte fag indeholder, hvordan studiet er bygget op, og hvilke krav der bliver stillet til dig som studerende. Du kan også læse om eksamensformer og eksamenskrav.
Optag på uddannelsen fordrer en humanistisk eller en samfundsvidenskabelig BA.
Følgende uddannelser giver adgang til kandidatuddannelsen i Interkulturelle studier:
En humanistisk eller samfundsvidenskabelig bacheloruddannelse fra AU eller andre danske universiteter
Tilsvarende bacheloruddannelser fra udenlandske universiteter
Følgende professionsbacheloruddannelse vil også give adgang:
Øvrige uddannelser, som efter universitetets vurdering i niveau, omfang og indhold svarer til ovenfor nævnte uddannelser kan give adgang til kandidatuddannelsen.
Undervisningssproget er engelsk, og derfor skal alle ikke-retskravsansøgere dokumentere engelsk på dansk gymnasialt B-niveau (dansk gymnasieniveau) eller tilsvarende.
Læs hvordan dit engelsk-niveau skal dokumenteres, hvis du ikke har en dansk gymnasial uddannelse.
Der er et begrænset antal pladser på kandidatuddannelsen. Derfor er det at have opfyldt adgangskravene ikke i sig selv en garanti for optagelse.
Såfremt der er flere kvalificerede ansøgere end studiepladser, prioriteres kvalificerede ansøgere efter et simpelt gennemsnit. Det simple gennemsnit udregnes ud fra de discipliner med gradueret bedømmelse, der på ansøgningstidspunktet er bestået på den adgangsgivende uddannelse
I studieordningen kan du finde yderligere information om, hvad de enkelte fag indeholder, hvordan studiet er bygget op, og hvilke krav der bliver stillet til dig som studerende. Du kan også læse om eksamensformer og eksamenskrav.
Optag på uddannelsen fordrer en humanistisk eller en samfundsvidenskabelig BA med sproglige kvalifikationer i fransk, der svarer til mindst et BA-tilvalg (45 ECTS).
Følgende uddannelser giver adgang til kandidatuddannelsen i Interkulturelle studier (fransk):
* Modersmål: Hvis fransk er ansøgerens modersmål, kan dette også opfylde det franske sprogkrav. Dette betyder, at ansøgeren er opvokset i det pågældende sprogområde og har modtaget størstedelen af sin uddannelse der; dette skal være veldokumenteret.
Øvrige uddannelser, som efter universitetets vurdering i niveau, omfang og indhold svarer til ovenfor nævnte uddannelser, kan give adgang til kandidatuddannelsen. Disse skal som minimum indeholde 45 ECTS inden for fransk.
Undervisningssproget er primært fransk , men i de fælles fag på tværs af alle kandidatuddannelser i Interkulturelle studier er undervisningssproget engelsk, og derfor skal alle ikke-retskravsansøgere dokumentere engelsk på dansk gymnasialt B-niveau (dansk gymnasieniveau) eller tilsvarende
Læs hvordan dit engelsk-niveau skal dokumenteres, hvis du ikke har en dansk gymnasial uddannelse.
Der er et begrænset antal pladser på kandidatuddannelsen. Derfor er det at have opfyldt adgangskravene ikke i sig selv en garanti for optagelse.
Såfremt der er flere kvalificerede ansøgere end studiepladser, prioriteres kvalificerede ansøgere efter et simpelt gennemsnit. Det simple gennemsnit udregnes ud fra de discipliner med gradueret bedømmelse, der på ansøgningstidspunktet er bestået på den adgangsgivende uddannelse.
Studerende, som afslutter bacheloruddannelsen i Fransk sprog, litteratur og kultur ved Aarhus Universitet, og som har tilvalg i et fag uden for gymnasiets fagrække, har retskrav på optagelse på kandidatuddannelsen i Interkulturelle studier (fransk).
Retskravet forudsætter, at der søges om optagelse på kandidatuddannelsen inden for de fastsatte frister. Læs mere om reglerne om udvidet retskrav.
I studieordningen kan du finde yderligere information om, hvad de enkelte fag indeholder, hvordan studiet er bygget op, og hvilke krav der bliver stillet til dig som studerende. Du kan også læse om eksamensformer og eksamenskrav.
Optag på uddannelsen fordrer en humanistisk eller en samfundsvidenskabelig BA med sproglige kvalifikationer i spansk, der svarer til mindst et BA-tilvalg (45 ECTS).
Følgende uddannelser giver adgang til kandidatuddannelsen i Interkulturelle studier (Latinamerika og Spanien):
* Modersmål: Hvis spansk er ansøgerens modersmål, kan dette også opfylde det spanske sprogkrav. Dette betyder, at ansøgeren er opvokset i det pågældende sprogområde og har modtaget størstedelen af sin uddannelse der; dette skal være veldokumenteret.
Øvrige uddannelser, som efter universitetets vurdering i niveau, omfang og indhold svarer til ovenfor nævnte uddannelser kan give adgang til kandidatuddannelsen. Disse skal som minimum indeholde 45 ECTS inden for spansk.
Undervisningssproget er primært spansk, men i de fælles fag på tværs af alle kandidatuddannelser i Interkulturelle studier er undervisningssproget engelsk, og derfor skal alle ikke-retskravsansøgere dokumentere engelsk på dansk gymnasialt B-niveau eller tilsvarende.
Læs hvordan dit engelsk-niveau skal dokumenteres, hvis du ikke har en dansk gymnasial uddannelse.
Der er et begrænset antal pladser på kandidatuddannelsen. Derfor er det at have opfyldt adgangskravene ikke i sig selv en garanti for optagelse.
Såfremt der er flere kvalificerede ansøgere end studiepladser, prioriteres kvalificerede ansøgere efter et simpelt gennemsnit. Det simple gennemsnit udregnes ud fra de discipliner med gradueret bedømmelse, der på ansøgningstidspunktet er bestået på den adgangsgivende uddannelse.
Studerende, som afslutter bacheloruddannelsen i Spansk sprog, litteratur og kultur ved Aarhus Universitet, og som har tilvalg i et fag uden for gymnasiets fagrække, har retskrav på optagelse på kandidatuddannelsen i Interkulturelle studier (Latinamerika og Spanien).
Retskravet forudsætter, at der søges om optagelse på kandidatuddannelsen inden for de fastsatte frister. Læs mere om reglerne om udvidet retskrav.
Optag på uddannelsen fordrer en humanistisk eller en samfundsvidenskabelig BA med sproglige kvalifikationer i tysk, der svarer til mindst et BA-tilvalg (45 ECTS).
Følgende uddannelser giver adgang til kandidatuddannelsen i Interkulturelle studier (tysk):
* Modersmål: Hvis tysk er ansøgerens modersmål, kan dette også opfylde det tyske sprogkrav. Dette betyder, at ansøgeren er opvokset i det pågældende sprogområde og har modtaget størstedelen af sin uddannelse der; dette skal være veldokumenteret.
Øvrige uddannelser, som efter universitetets vurdering i niveau, omfang og indhold svarer til ovenfor nævnte uddannelser, kan give adgang til kandidatuddannelsen. Disse skal som minimum indeholde 45 ECTS inden for tysk.
Undervisningssproget er primært tysk, men i de fælles fag på tværs af alle kandidatuddannelser i Interkulturelle studier er undervisningssproget engelsk, og derfor skal alle ikke-retskravsansøgere dokumentere engelsk på dansk gymnasialt B-niveau eller tilsvarende.
Læs hvordan dit engelsk-niveau skal dokumenteres, hvis du ikke har en dansk gymnasial uddannelse.
Der er et begrænset antal pladser på kandidatuddannelsen. Derfor er det at have opfyldt adgangskravene ikke i sig selv en garanti for optagelse.
Såfremt der er flere kvalificerede ansøgere end studiepladser, prioriteres kvalificerede ansøgere efter et simpelt gennemsnit. Det simple gennemsnit udregnes ud fra de discipliner med gradueret bedømmelse, der på ansøgningstidspunktet er bestået på den adgangsgivende uddannelse.
Studerende, som afslutter bacheloruddannelsen i Tysk sprog, litteratur og kultur ved Aarhus Universitet og som har tilvalg i et fag uden for gymnasiets fagrække, har retskrav på optagelse på kandidatuddannelsen i Interkulturelle studier (tysk).
Retskravet forudsætter, at der søges om optagelse på kandidatuddannelsen inden for de fastsatte frister. Læs mere om reglerne om udvidet retskrav.
På Interkulturelle studier varierer både holdstørrelser og undervisningsform. Du vil både have forelæsninger, hvor mange studerende er samlet, og kurser, hvor der er færre studerende. Den projekt- og casebaseret arbejdsform vil være fremherskende på hele studiet, hvilket vil sige, at din egen aktivitet i og mellem timerne er altafgørende. De studerende bliver fra studiets start inddelt i studiegrupper, hvor de er fordelt efter sproglinje og nationalitet, da disse grupper danner rammerne for de studerendes arbejde i de fag, der samlæses på tværs af de fire sprog i de to første semestre. Ved dette sikres det, at det interkulturelle element ikke kun er en abstrakt del af studiet, men også udgør en praktisk og social dimension, som de studerende erfarer helt konkret i deres samvær med hinanden allerede fra studiestart.
Derudover bliver der arrangeret en fælles introduktionsuge for alle. I løbet af denne uge præsenteres de studerende for hinanden, og de internationale studerende integreres samtidig i en dansk universitets- og uddannelseskultur. Undervisere fra alle fire uddannelser deltager i denne introduktionsuge, hvor al undervisning sker i form af projektbaseret undervisning i to intensive dage, hvor nogle af uddannelsens vigtigste begreber bliver introduceret. I løbet af de sidste tre dage arbejder de studerende på et projekt, som de præsenterer for hinanden og underviserne på Interkulturelle studier.
Aarhus Universitet er et internationalt orienteret universitet. Det kommer blandt andet til udtryk ved, at der hvert semester kommer mange gæstestuderende hertil fra hele verden. Også på Interkulturelle studier vil en del af de studerende komme fra andre lande. Og på International Student Centre kan du derudover møde studerende fra hele verden og dermed få lejlighed til at afprøve flere sprog og lære mere.
På Interkulturelle studier er der mulighed for at møde andre studerende efter undervisningen og sammen dykke ned i det sprog, du har valgt.
Der findes mange andre tilbud, du kan benytte dig af i din fritid, som ikke kun er for sprogstuderende.
Der er også mulighed for at deltage i det aktive studenterliv i Aarhus gennem Studenterhus Aarhus.
Der foregår også en masse aktiviteter for de studerende på Faculty of Arts og Aarhus Universitet i det hele taget. Det er alt fra foredrag, studiestarts- og jobmesser, seminarer, fester og idrætsdag. Du kan holde dig opdateret om arrangementer på ARTS her.
- oplevet, fotograferet og filmet af de studerende selv.
Med tusindvis af billeder giver #yourniversity dig et indblik i hverdagen som studerende på AU, i festerne, overspringshandlingerne, eksamen og alt det andet, du kommer til at bruge din studietid på.
Billederne er brugernes egne, delt med #Yourniversity, #AarhusUni og fagspecifikke AU-hashtags.
Diagrammet viser fordelingen mellem de fem hyppigste arbejdsopgaver for færdiguddannede 1-2 år efter afslutningen af deres uddannelse. Tallene baserer sig på spørgeskemaundersøgelse foretaget af Epinion for Ministeriet for Forskning og Uddannelse og Aarhus Universitet i 2020.
Arbejde i internationale organisationer
Interkulturelle studier sigter mod beskæftigelse på det generelle, internationale arbejdsmarked, hvilket vil sige private og offentlige organisationer med internationale forbindelser, afdelinger eller aktiviteter, hvor der er brug for god interkulturel forståelse, sans for styring af processer og projekter og for stærke sprogkompetencer.
Venligst kontakt studievejledningen for vejledning om beskæftigelses- og profileringsmulighederne på din uddannelse.
Du kan læse mere om en række karrierevejledningstilbud blandt andet arrangementer og workshops og få vejledning om beskæftigelsesmuligheder om din uddannelse hos Arts Karriere. Du kan også danne dig et overblik over mulige jobs med en kandidat i Interkulturelle studier i Arts Karrieres karrierekatalog.