Kandidatuddannelse
Fakta om uddannelsen Undervisningssprog | Studiested: Aarhus | Studiestart: August / september (ingen vinterstart) |
Fra 2024 skifter uddannelsen navn fra Innovation Management and Entrepreneurship til Innovation Management.
The MSc in Innovation Management is more than just a master's degree; it is the start of a journey towards leadership in innovation.
Position yourself at the intersection between innovation, technology, entrepreneurship, and modern business practices. This programme is designed for those who want to work with innovation in both established companies and new ventures.
After finishing, you will be able to set clear strategic goals for innovation and identify future business opportunities. You will develop a nuanced understanding of market dynamics, with an emphasis on customer-centric approaches, analytical skills, and evidence-based decision making.
Our courses focus on combining theoretical knowledge and practical problem-solving. You will gain insights from different theoretical fields, work in groups and solve real-world business problems. You will also learn about the new possibilities of using Generative AI for innovation, adding more value to your studies.
If you wish to combine theory and practice while also driving innovation, the MSc in Innovation Management can lead you to a leadership position within innovation.
The MSc programme in Innovation Management will provide you with the competencies and skills to take up managerial positions in large companies and consulting firms, as well as start-ups. Once you graduate you will be able to:
In both large companies and in start-ups, graduates will act as champions for innovation and a culture of innovation, while bridging knowledge about emergent technologies and business opportunities.
I denne sektion kan du finde ud af, hvad der skal til for at komme ind på kandidatuddannelsen i Innovation Management (cand.merc.).
De næste afsnit forklarer, hvordan du kan opfylde adgangskravene, afhængigt af om du har:
Du kan også finde ud af, om der er begrænsninger for, hvor mange der kan optages på uddannelsen, og hvilke sprogkrav der gælder.
Følgende bacheloruddannelse giver dig retskrav på optagelse på kandidatuddannelsen i Innovation Management (cand.merc.):
Retskrav betyder, at du har ret til at blive optaget på den kandidatuddannelse, der bygger oven på den bacheloruddannelse, som du har gennemført ved samme universitet. Det kræver dog, at du søger om optagelse senest tre år efter gennemført bacheloruddannelse.
Hvis du har en af de følgende bacheloruddannelser, opfylder du adgangskravene til uddannelsen:
*Bemærk, hvis din HA eller BSc i Economics and Business Administration fra Aarhus Universitet eller en anden dansk uddannelsesinstitution er færdiggjort før år 2010, vil det i forbindelse med behandlingen af din ansøgning blive vurderet, om den lever op til adgangskravene beskrevet under afsnittet ”Andre uddannelser der kan give adgang”.
Udover de bacheloruddannelser, som allerede er vurderet til at give adgang til denne uddannelse, kan der også være andre uddannelser, der opfylder adgangskravene afhængigt af fagsammensætningen og vægtningen af dine kurser.
Du kan få adgang til kandidatuddannelsen, såfremt universitetet vurderer, at din uddannelse har et niveau, omfang og indhold, som svarer til de faglige krav, der angives herunder.
Du kan opfylde adgangskravet med en anden uddannelse, hvis du har følgende fagområder: | ECTS-krav |
Metode Hvoraf følgende fagområder er dækket:
| 15 |
Marketing | 7,5 |
Finansiering | 7,5 |
Regnskab | 7,5 |
Ledelses- og Organisationsteori | 7,5 |
Mikroøkonomi | 5 |
Operations Management | 5 |
Ekstra ECTS inden for ovennævnte erhvervsøkonomiske fagområder | 25 |
Bachelorprojekt | 10 |
I alt | 90 |
Hvis du har en bacheloruddannelse i erhvervsøkonomi-erhvervsret (HA(jur.)) fra Aarhus Universitet med studiestart september 2014 eller senere, skal du sammenlagt have bestået 10 ECTS inden for nedenstående erhvervsøkonomiske fag: |
|
Hvis du har en Professionsbachelor i finans fra Erhvervsakademi Aarhus, skal du have én af følgende kombinationer for at opfylde adgangskravene: |
Brancheretning: med følgende valgfag:
|
Brancheretning: Finansielle forretninger (”Studieretning A: Finansielle forretninger” og ”Studieretning B: Finansielle forretninger”) med følgende valgfag
|
Hvis du har en uddannelse som Markedsføringsøkonom i kombination med en Professionsbachelor i international handel og markedsføring fra Erhvervsakademi Aarhus, skal du have bestået følgende valgfag: | ECTS-krav |
BSS meritmodul (indeholdende Metode 5 ECTS, Finansiering 5 ECTS og Operations Management 5 ECTS) | 15 |
For ansøgere med en af de ovennævnte professionsbacheloruddannelser fra et andet erhvervsakademi vil det blive vurderet, om valgfagene svarer til ovenstående valgfag.
Ansøgere med en anden professionsbacheloruddannelse vil blive vurderet ud fra adgangskravene beskrevet i afsnittet ”Andre uddannelser der kan give adgang”.
Vi kan ikke på forhånd vurdere, om netop din uddannelse vil opfylde ovenstående krav. Vi vil derfor anbefale dig at søge ind på uddannelsen, hvis du selv vurderer, at du opfylder fagkravene. Det er i den forbindelse en god ide at sammenligne din uddannelse med de direkte adgangsgivende uddannelser.
Du skal udfylde dette bilag og vedhæfte til din ansøgning. Bilaget bruges i vurderingen af din ansøgning. Hvis du har retskrav til kandidatuddannelsen, skal du ikke udfylde og vedhæfte bilaget.
Download bilag
Der er adgangsbegrænsning på denne kandidatuddannelse.
Adgangsbegrænsning vil sige, at der er et begrænset antal studiepladser på uddannelsen. Der vil således blive prioriteret blandt de kvalificerede ansøgere ud fra nogle faste udvælgelseskriterier (se nedenfor).
Dette betyder, at det ikke i sig selv er en garanti for optagelse at have opfyldt adgangskravene. Hvis du har retskrav, er du dog garanteret en plads på uddannelsen.
Hvis der er flere kvalificerede ansøgere end ledige studiepladser, lægges der vægt på følgende kriterier ved udvælgelsen (hvert kriterie vægter 1/3):
Karakterniveau fra adgangsgivende uddannelse
Opnåede karakterer i relevante fagområder:
Ledelses- og organisationsteori
Metode
Vær opmærksom på, at karakterer opnået efter ansøgningsfristen ikke er inkluderet i karakterniveauet.
Relevante fagområder (målt i ECTS). I denne vurdering indgår ikke ECTS, som er en del af adgangskravene beskrevet under ’Andre uddannelser der kan give adgang’.
Ledelses- og organisationsteori
Metode
Du skal kunne dokumentere, at du har engelskkvalifikationer svarende til dansk gymnasialt B-niveau. Hvis du har retskrav på optagelse (se ovenfor), er du ikke omfattet af denne regel.
Læs hvordan dit engelsk-niveau skal dokumenteres, hvis du ikke har en dansk gymnasial uddannelse.
STUDIEORDNING
I studieordningen kan du finde yderligere oplysninger om, hvad de enkelte fag indeholder. Du kan også se studiets opbygning, og hvilke krav, der bliver stillet til dig som studerende – herunder eksamensformer og eksamenskrav.
Uddannelsen er godkendt med engelsk som udbudssprog. Udbudssproget er det sprog, der som udgangspunkt undervises i på uddannelsen.
I studiediagrammet nedenfor kan du se de forskellige fag. Du kan finde en beskrivelse af fagene i studiediagrammet.
Uddannelsen består af 4 semestre. På de første to semestre har du alle obligatoriske fag, mens du på de sidste to semestre har mulighed for selv at specialisere dig i en ønsket retning.
På første semester følger du forudsætningsfag, der danner et metodisk og akademisk grundlag for de følgende semestre.
På andet semester følger du specialiseringsfag.
På tredje semester kan du vælge valgfag inden for dit interesseområde. Fagene kan tages enten på Aarhus BSS i løbet af semesteret, på AU Summer University eller på et af vores mere end 300 partneruniversiteter i udlandet. Du kan også deltage i et projektorienteret forløb i en virksomhed i Danmark eller i udlandet.
Fjerde semester er dedikeret til speciale. Du kan frit vælge specialeemne, og på den måde får du chancen for at koncentrere dig om og specialisere dig inden for et specifikt interesseområde.
Fundamental Ideas in Innovation and Entrepreneurship (5 ECTS)
When: 1st semester (ends week 42)
Exam: Take home assignment (8 hours)
Course responsible: Lars Frederiksen
In this course, students learn to read, understand, and relate classic readings in innovation and entrepreneurship research. Thus, we improve the ability to work with more advanced academic texts. In parallel, students generate a foundational overview of the main arguments offered in this academic field. With this knowledge at hand, the students create the ability to position, critically assess, and not least choose relevant literature in this field when applied to their own argumentation and writing.
Topics include: The economics of innovation, who is the entrepreneur, what is the role of technology in driving innovation and entrepreneurship, how do managers support and handle the innovation process, and why do social networks matter for innovation?
Technology and Intellectual Property Strategy (5 ECTS)
When: 1st semester (starts week 44)
Exam: 3-hour written
Course responsible: A-Sung Hong
This course is designed to expose students to the foundational concepts and discussions surrounding technology and intellectual property strategy. The course will offer an introduction to a range of topics concerning how firms can make profits from technological innovation and manage intellectual property. It will introduce students to both the theoretical and the empirical findings regarding technology and intellectual property strategy.
Topics include: patents, trademark, secrecy, technology alliance, technological lead, artificial intelligence, market entry, and the role of management.
Design Thinking and Innovation (10 ECTS)
When: 1st semester
Exam: Take home assignment (group) + Oral exam (individual)
Course responsible: Helle Alsted Søndergaard
The course is designed to give students hands-on experience in working with the innovation process, using the principles of Design Thinking. Student groups will work on real life challenges formulated by companies and experience the ups and downs of the innovation process, enabling reflection on the challenges and opportunities of innovation work.
Topics include: Design Thinking, methods for identifying customer needs, value proposition design, ideation techniques, business models, prototype development and testing, as well as the use of generative AI in the innovation process.
Research Methods (10 ECTS)
When: 1st semester
Exam: Take home assignment (group) + Oral exam (individual)
Course responsible: Birthe Asmuss and Irene Pollach
The course provides students with advanced knowledge of research designs, data collection, and data analysis techniques commonly used in business research. As a foundation for generating novel insights, the course provides students with advanced scientific and practical skills in regard to research design, data collection, and data analysis.
Topics include advanced qualitative, quantitative, and mixed methods research designs; formulation of sound research questions; advanced methods for qualitative and quantitative data collection and analysis, including digitally aided methods.
Sustainable Entrepreneurship (10 ECTS)
When: 2nd semester
Exam: Take home assignment (group) + Oral exam (individual)
Course responsible: Franziska Günzel-Jensen
The aim of the course is to enable students to think and act entrepreneurially. Students will be trained in using a number of entrepreneurial methods to create value within the context of the United Nation’s Sustainable Development Goals. Students will work in teams on their own entrepreneurial project enabling them to reflect upon entrepreneurial work processes, their own role in entrepreneurial groups as well as entrepreneurship as a potential career.
Topics include: entrepreneurial team building, entrepreneurial resourcing, entrepreneurial opportunities and the Sustainable Development Goals, systems thinking, prototype development and testing, entrepreneurial finance, impact measurement.
Strategic Management of Technological Innovation (10 ECTS)
When: 2nd semester
Exam: Take home assignment (group) + Oral exam (individual)
Course responsible: Susan Hilbolling
This course delves into strategy development around technological innovation. Students will learn the key concepts and frameworks related to the strategic management of innovation, and how to apply them to real-world situations. Given the continuously evolving and swiftly advancing landscape of digital technologies, this course places a particular emphasis on comprehending these new digital technologies, their characteristics, and the consequences they bear, encompassing both opportunities and challenges, for innovation strategy and new business development.
Topics include: technological and industry evolution, business model innovation, emerging trends such as digitalization and artificial intelligence and their implications for strategizing, ecosystem and platform strategy.
Organizing for Innovation (10 ECTS)
When: 2nd semester
Exam: 5-hour written exam
Course responsible: Pernille Smith and Michela Beretta
The course focuses on the organizing aspects of innovation: how to organise effectively for innovation and how to overcome challenges of ideation and implementation, for example innovation project management, inter-disciplinary collaboration, and knowledge sharing.
Topics include: idea management, managing interdisciplinary teams, process models, open innovation, knowledge sharing, and agile innovation.
Questions about the programme? Contact line coordinator Helle Alsted Søndergaard, hals@mgmt.au.dk.
Som studerende på en kandidatuddannelse er du i langt højere grad end tidligere ansvarlig for din egen læring og uddannelse.
Undervisningsåret er delt ind i to semestre. Der er rusintroduktion i uge 35. Første semester starter i uge 36 (ca. 1. september) til ca. midt december med eksamensperiode fra ca. midt december til 31. januar. Anden semester løber fra ca. 1. februar til midt i maj, hvor der eksamensperiode indtil 30. juni.
Bemærk, at dette er udgangspunktet, og der kan forekomme variationer.
Vores undervisning og undervisningsformer gør vores studerende og vores dimittender attraktive for erhvervslivet.
Ved at løse opgaver i grupper, som typisk består af fire-fem studerende, lærer du at arbejde sammen med dine medstuderende omkring en given opgave.
Grupper har også en funktion uden for eksamensperioderne. Her har du mulighed for sammen med gruppen at diskutere faglige problemer og gennemgå materialet til næste undervisningsgang.
Grupperne får på den måde både en social og en faglig funktion.
- oplevet, fotograferet og filmet af de studerende selv.
Med tusindvis af billeder giver #yourniversity dig et indblik i hverdagen som studerende på AU, i festerne, overspringshandlingerne, eksamen og alt det andet, du kommer til at bruge din studietid på.
Billederne er brugernes egne, delt med #Yourniversity, #AarhusUni og fagspecifikke AU-hashtags.
Diagrammet viser fordelingen mellem de fem hyppigste arbejdsopgaver for færdiguddannede 1-2 år efter afslutningen af deres uddannelse. Tallene baserer sig på spørgeskemaundersøgelse foretaget af Epinion for Ministeriet for Forskning og Uddannelse og Aarhus Universitet i 2020.
The MSc programme in Innovation Management will provide you with the competencies and skills to take up managerial positions in large companies and consulting firms, as well as start-ups. Once you graduate you will be able to:
In both large companies and in start-ups, graduates will act as champions for innovation and a culture of innovation, while bridging knowledge about emergent technologies and business opportunities.