Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

DIDAKTIK (MATERIEL KULTUR)

Fakta om uddannelsen 
Undervisningssprog: Dansk  | Studiested: København |  Studiestart: August / september (ingen vinterstart)

Vi dannes og lærer gennem tid, ting og rum

 

Kandidatuddannelsen i didaktik – materiel kultur handler om, hvordan man kan tilrettelægge, gennemføre og udvikle undervisning, hvor omgivelser, materialer og redskaber gøres til aktive og betydningsfulde dele af læringsmiljøet og deltagernes læreprocesser.

Vi undersøger, hvordan forholdet mellem mennesker, rum og materialitet kan forstås og sættes i spil i en didaktisk og pædagogisk sammenhæng. Vi arbejder på et overordnet kulturteoretisk niveau ved at bygge på antropologi, etnologi og sociologi og på at forbinde forståelsen af kultur i tid og rum med didaktik. Vi undersøger og udvikler, hvordan fokus på krop, rum og materialitet kan begrunde og sætte formål, rammer og indhold for undervisning og læring i forskellige former for praksis.

Som studerende oplever du en vekselvirkning mellem at arbejde teoretisk, metodisk og empirisk, fx når holdet sammen er ude på ekskursioner, eller når du laver feltarbejde i dine egne projekter i samarbejde med de steder, hvor du vælger at undersøge materiel kulturdidaktik i praksis. Du oplever et studieliv, som er præget af, at du og dine medstuderende bringer mange forskellige uddannelses- og erhvervserfaringer med jer til undervisningen, og at jeres erfaringer fra uddannelse og erhverv bliver bragt i spil i forskellige undervisningssammenhænge.

Brobygning mellem undervisning og kultur

Kandidatuddannelsen spiller en vigtig rolle ved at tage udgangspunkt i krop, rum og materialitet som afgørende forudsætninger for og medspillere i menneskers dannelse og læring. Hvordan kan målet om mere bevægelse og praktisk arbejde i skolen f.eks. realiseres i en skole, der bygger på en opdelingen mellem praktiske og boglige fag, mellem teori og praksis? Hvordan kan kunst og æstetiske læreprocesser blive en integreret del af livet og undervisningen i samarbejde mellem dagtilbud, skole og kulturinstitutioner?

Gennem kulturanalyser af de sammenhænge, der livet igennem medvirker i vores dannelse og læring, og gennem didaktisk analyse og udvikling af læreprocesser fungerer kandidatuddannelsen som brobygger mellem undervisnings- og kultursektoren. Som kandidat i didaktik - materiel kultur er er du derfor et vigtigt led i formidlingen og udviklingen af den levende kultur, vi alle er en del af og deltagere i.

Det fagnære og det almene

De fire kandidatuddannelser i didaktik – dansk, matematik, materiel kultur og musikpædagogik - arbejder i spændingsfeltet mellem fagdidaktik og almen didaktik. To moduler er fælles for de fire kandidatuddannelser:

Almen didaktik:

Her ser vi på de didaktiske grundspørgsmål i et historisk, samfundsmæssigt og sammenlignende perspektiv. På tværs af fag stiller vi spørgsmål til, hvorfor og hvordan didaktisk praksis bliver til og forandres.

Pædagogisk forsknings- og udviklingsarbejde:

Her sætter vi forskning i det enkelte fags områder eller problemer i forhold til mere overordnede teoretiske og metodiske problematikker.

Adgangskrav

Adgang til kandidatuddannelsen i didaktik (materiel kultur) har ansøgere med følgende uddannelser:

  • Bachelor i antropologi, arkæologi, etnografi, europæisk etnologi, teknoantropologi eller kunsthistorie.
  • Professionsbachelor i leisure management eller i Tekstildesign, håndværk og formidling.
  • Professionsbachelor som folkeskolelærer med linjefag i billedkunst, hjemkundskab/madkundskab håndarbejde, sløjd/materiel design, Håndværk og design eller idræt med bachelorprojekt i tilknytning til linjefaget.
  • Professionsbachelor som pædagog med linjefagene Udtryk, musik og drama eller Værksted, natur og teknik, eller med valgfagene Kreative udtryksformer eller Kulturprojekter og kulturelt iværksætteri.
  • Professionsbachelor i ernæring og sundhed med linjefag i sundhedsfremme, forebyggelse og formidling.
  • Uddannelser på bachelorniveau fra en arkitektskole, designskole/designlinje på erhvervsakademi, billedkunstskole eller konservatorskole.
  • Bachelor i Designkultur og økonomi og Bachelor i Designkultur

Du optages på uddannelsen alene på baggrund af din adgangsgivende uddannelse. Det er derfor ikke muligt at gøre sig yderligere kvalificeret. Du vurderes ud fra om adgangskravene er opfyldt. Erhvervserfaring inkluderes ikke i vurderingen af adgangsgivende uddannelsesforløb.

Der åbnes for ansøgninger i 2. runde primo maj. Hold dig orienteret her: http://kandidat.au.dk/optagelse/ansoegningsfrister-og-vigtige-datoer/

Optagelse på andre forudsætninger

Aarhus Universitet kan på grundlag af en individuel vurdering give adgang til uddannelsen for ansøgere, som ikke opfylder uddannelseskravene, men som på andet grundlag skønnes at have de nødvendige forudsætninger for at kunne gennemføre uddannelsen. Erhvervserfaring medtages ikke i vurderingen, kun formel uddannelse vurderes.

Søger du om optagelse på en kandidatuddannelse på baggrund af en uddannelse, som ikke er beskrevet som adgangsgivende i studieordningen for den eller de søgte kandidatuddannelser, skal du vedlægge en beskrivelse af din uddannelsesbaggrund samt dokumentation for denne. For at din uddannelse kan vurderes, skal følgende krav opfyldes:

  1. Din uddannelsesbaggrund skal være på niveau med de adgangsgivende uddannelser, som fremgår af studieordningen for den ansøgte kandidatuddannelse.
  2. Din uddannelsesbaggrund skal have et omfang på mindst 3 årsværk – svarende til 180 ECTS point.
  3. Din uddannelsesbaggrund skal være faglig relevant.
  4. Såfremt din uddannelsesmæssige baggrund er sammensat af forskellige moduler og/eller uddannelser ved flere universiteter/uddannelsesinstitutioner, og du ønsker optagelse på denne baggrund, skal du vedlægge en oversigt over hele din uddannelsesbaggrund. Oversigten skal indeholde titlerne på de moduler og/eller uddannelser du har bestået, hvilket år de er bestået og navnene på de forskellige uddannelsessteder.
  5. Dokumentationen for din uddannelsesmæssige baggrund skal indeholde: a) En beskrivelse af uddannelsens mål, indhold, niveau og varighed, fx i form af en studieordning. b) Dokumentation for at du har bestået/gennemført uddannelsen i form af eksamensbeviser.

Adgangsbegrænsning

Da kandidatuddannelsen i Didaktik (materiel kultur) er omfattet af regeringens udspil om dimensionering, er der fra 2015 indført adgangsbegrænsning på uddannelsen. Derfor er det at have opfyldt adgangskravene ikke i sig selv en garanti for optagelse. 

Der findes ikke ventelister på kandidatuddannelsen i didaktik, materiel kultur.

Hvordan fordeles pladserne?

Hvis der er flere kvalificerede ansøgere til uddannelsen end pladser, nedsættes et fagligt bedømmelsesudvalg, som udvælger ansøgerne efter følgende kriterier:

1. Karaktergennemsnit af adgangsgivende uddannelse. Karaktergennemsnittet beregnes på tidspunktet for ansøgningen. Læs om beregning af gennemsnit. 

OBS: Der udregnes ikke længere en adgangsgivende kvotient, da karaktergennemsnittet indgår i helhedsvurderingen.

3. Uddannelsesfaglig relevansbeskrivelse. Det faglige bedømmelsesudvalg vurderer ansøgerne på baggrund af en vedlagt uddannelsesfaglig relevansbeskrivelse samt dokumentation i form af eksamensbevis/eksamensudskrift, evt. studieordninger og evt. uddybende dokumentation på bachelor og/eller masterniveau. Hvad skal en relevansbeskrivelse indeholde?

Varsling af ændring for sommeroptag 2021

Som følge af bekendtgørelsesændring vil ansøgere, der søger ind på en af DPU’s kandidatuddannelser med adgangsbegrænsning, kunne inddrage relevant erfaring, herunder erhvervserfaring, i deres ansøgning om at blive optaget med start i september 2021.

Uddannelsens opbygning

Studieordning

I studieordningen kan du finde yderligere oplysninger om, hvad de enkelte fag indeholder. Du kan også se studiets opbygning, og hvilke krav, der bliver stillet til dig som studerende – herunder eksamensformer og eksamenskrav.


I studiediagrammet for kandidatuddannelsen i Didaktik (Materiel kultur) kan du klikke på de forskellige fag og læse de enkelte fagbeskrivelser.

Studieliv

Undervisningen foregår på DPU i København. Uddannelsen kan gennemføres enten som et fuldtidsstudie (svarende til 37-40 timer om ugen) eller som deltidsforløb (mod betaling), hvor uddannelsen kan strækkes over længere tid og derfor evt. kan forenes med erhvervsarbejde. Fælles for begge studieformer er, at der ud over undervisningen skal afsættes en del tid til forberedelse, arbejde i studiegrupper, feltarbejde, vejledning mv. Uddannelsen har et dynamisk socialt og fagligt miljø med studerende med forskellige uddannelsesbaggrunde – mange desuden med erfaring fra arbejdsmarkedet.

En typisk uge på Didaktik (Materiel kultur)

Mandag:
Kl. 8-12 Studiegruppearbejde
Kl. 13-16 Forberedelse

Tirsdag:
Kl. 8-10 Forberedelse
Kl. 10-14 Forelæsning i Almen Didaktik
Kl. 14-16 Forberedelse

Onsdag:
Kl. 9-13 Holdundervisning i Almen didaktik
Kl. 13-16 Studiegruppearbejde

Torsdag:
Kl. 8-10 Forberedelse
Kl. 10-16 Forelæsning i Materiel kultur, krop og handling

Fredag:
Kl. 8-12 Forberedelse
Kl. 13-16 Studiegruppearbejde

Mød op og få information om de pædagogiske uddannelser

Du har mulighed for at stille spørgsmål, få information og tale med underviserne, når der afholdes informationsmøder på DPU. Du kan se årets programmer her: edu.au.dk/uddannelse/informationogvejledning/aabenthus/

#Yourniversity

- oplevet, fotograferet og filmet af de studerende selv.

Med tusindvis af billeder giver #yourniversity dig et indblik i hverdagen som studerende på AU, i festerne, overspringshandlingerne, eksamen og alt det andet, du kommer til at bruge din studietid på.

 

Billederne er brugernes egne, delt med #Yourniversity, #AarhusUni og fagspecifikke AU-hashtags.

Karriere

Som kandidat i didaktik materiel kultur kan du arbejde med forholdet mellem rum, materialitet og mennesker i alle mulige sammenhænge og målgrupper. Du kan arbejde som underviser og/eller formidler indenfor og på tværs af uddannelsesniveauer, institutioner og professioner, og du kan varetage udviklings- og ledelsesopgaver eller arbejde som konsulent.

Kandidaterne har typisk fået jobs som undervisere på pædagog- lærer og designuddannelserne, som formidlere og udviklere af undervisning på museer og som projektledere, f.eks. inden for indretning af læringsmiljøer og byplanlægning. De typiske ansættelsessteder er uddannelses- og kulturinstitutioner og kommuner. Flere har også startet egen konsulent- og kursusvirksomhed.

 

Arbejdsopgaver som færdiguddannet

Data er indsamlet via AU’s beskæftigelsesundersøgelse 2016. Data repræsenterer ikke et udtømmende billede af den pågældende uddannelses arbejdsmarked og alumnernes arbejdsopgaver, men giver udelukkende et billede baseret på undersøgelsens respondenter de pågældende år.

Karrierevejledning

Du kan læse mere om en række karrierevejledningstilbud blandt andet arrangementer og workshops og få vejledning om beskæftigelsesmuligheder om din uddannelse hos Arts Karriere.

Didaktik (materiel kultur) som deltidsuddannelse

Du har mulighed for  at tage kandidatuddannelsen i didaktik (materiel kultur) helt eller delvist som deltidsuddannelse. Det kan give dig mulighed for at gennemføre uddannelsen sideløbende med deltids- eller fuldtidsbeskæftigelse. Deltidsuddannelsen består af en række obligatoriske fag (80 ECTS), valgfag (10 ECTS) og et speciale (30 ECTS).