Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

DIDAKTIK (DANSK)

Et bredere perspektiv på danskundervisning.

Fakta om uddannelsen 
Undervisningssprog: Dansk  | Studiested: København eller Aarhus  | Studiestart: August / september (ingen vinterstart)

Introduktion

Danskundervisningens mange aspekter

Skolefaget dansk spiller en central rolle i samfundet og ikke mindst i børn og unges hverdag. Danskfaget indeholder mange discipliner og har en lang historie som faglig og ideologisk kampplads. Faget findes i hele uddannelsessystemet fra grundskole til universitet, og politikere, elever og undervisere forhandler til stadighed om fagets indhold og form. For at sikre kvaliteten i fagets fortsatte udvikling er der brug for reflekterede didaktikere på alle niveauer fra den planlæggende lærer over embedsmanden til universitetsforskeren.

På kandidatuddannelsen i didaktik-dansk arbejder vi med didaktikken både på det helt overordnede og teoretiske niveau – det didaktologiske niveau – hvor vi fx reflekterer over, hvordan vi kan bruge didaktikken til at forstå den kompleksitet, der præger en undervisningssituation, og på et mere generelt niveau, hvor vi fx ser på, hvad man skal være opmærksom på, når man vil undervise i et givent indhold. Men vi går også ind i mere konkrete emner som fx læse- og skrivepædagogik, litteratur-, medie- og mundtlighedspædagogik, danskfagets IT-dimension, børne- og ungdomslitteratur, læsevaner, grammatikundervisning, dansk som andetsprog og literacy-kompetencer.

Som studerende får du indsigt i centrale metoder til pædagogisk forskning og udvikling, og du stifter bekendtskab med ny forskning inden for alle danskfagets discipliner. Didaktik - dansk er en uddannelse, som er præget af, at mange studerende har erfaringer med at undervise, og de erfaringer kommer i spil i uddannelsen. Som studerende er det muligt at gå i dybden med det, man er optaget af – og ofte er studerende med til at producere ny viden, som ændrer og fornyr danskfaget i grundskolen og i læreuddannelsen.

Det fagnære og det almene

De fire kandidatuddannelser i didaktik – dansk, matematik, materiel kultur og musikpædagogik – arbejder i spændingsfeltet mellem fagdidaktik og almen didaktik. To moduler er fælles for de fire kandidatuddannelser:

Almen didaktik:

Her ser vi på de didaktiske grundspørgsmål i et historisk, samfundsmæssigt og sammenlignende perspektiv. På tværs af fag stiller vi spørgsmål til, hvorfor og hvordan didaktisk praksis bliver til og forandres.

Pædagogisk forsknings- og udviklingsarbejde:

Her sætter vi forskning i det enkelte fags områder eller problemer i forhold til mere overordnede teoretiske og metodiske problematikker.

Adgangskrav

For at kunne blive optaget på Kandidatuddannelsen i didaktik (dansk) skal du have en af følgende uddannelser:

  • En bacheloruddannelse i dansk, nordisk sprog og litteratur, lingvistik eller litteraturhistorie.
  • En professionsbacheloruddannelse som folkeskolelærer med linjefag i dansk og et bachelorprojekt med relevans for dansk og/eller didaktik.
  • Ansøgere med nedenstående uddannelser kan få adgang til kandidatuddannelsen i didaktik (dansk), hvis de har supplering svarende til et bachelorprojekt:
    • Mellemlang videregående uddannelse som folkeskolelærer med linjefag i dansk

Du optages på uddannelsen alene på baggrund af din adgangsgivende uddannelse. Det er derfor ikke muligt at gøre sig yderligere kvalificeret. Du vurderes ud fra om adgangskravene er opfyldt. Erhvervserfaring inkluderes ikke i vurderingen af adgangsgivende uddannelsesforløb.

Optagelse på andre forudsætninger

Aarhus Universitet kan på grundlag af en individuel vurdering give adgang til uddannelsen for ansøgere, som ikke opfylder uddannelseskravene, men som på andet grundlag skønnes at have de nødvendige forudsætninger for at kunne gennemføre uddannelsen. Erhvervserfaring medtages ikke i vurderingen, kun formel uddannelse vurderes.

Søger du om optagelse på en kandidatuddannelse på baggrund af en uddannelse, som ikke er beskrevet som adgangsgivende i studieordningen for den eller de søgte kandidatuddannelser, skal du vedlægge en beskrivelse af din uddannelsesbaggrund samt dokumentation for denne. For at din uddannelse kan vurderes, skal følgende krav opfyldes:

  1. Din uddannelsesbaggrund skal være på niveau med de adgangsgivende uddannelser, som fremgår af studieordningen for den ansøgte kandidatuddannelse.
  2. Din uddannelsesbaggrund skal have et omfang på mindst 3 årsværk – svarende til 180 ECTS point.
  3. Din uddannelsesbaggrund skal være faglig relevant.
  4. Såfremt din uddannelsesmæssige baggrund er sammensat af forskellige moduler og/eller uddannelser ved flere universiteter/uddannelsesinstitutioner, og du ønsker optagelse på denne baggrund, skal du vedlægge en oversigt over hele din uddannelsesbaggrund. Oversigten skal indeholde titlerne på de moduler og/eller uddannelser du har bestået, hvilket år de er bestået og navnene på de forskellige uddannelsessteder.
  5. Dokumentationen for din uddannelsesmæssige baggrund skal indeholde: a) En beskrivelse af uddannelsens mål, indhold, niveau og varighed, fx i form af en studieordning. b) Dokumentation for at du har bestået/gennemført uddannelsen i form af eksamensbeviser.

Optagelse København eller Aarhus?

Kandidatuddannelsen didaktik-dansk udbydes både i København (Emdrup) og i Aarhus. Du skal for denne kandidatuddannelse vælge, om du vil oprette en ansøgning til København (Emdrup) eller Aarhus. Dette vil du skulle gøre EFTER, du har valgt udbuddet ”Didaktik, dansk – sommeroptag”, hvor der vil komme et spørgsmål om ønsket studieby.

Du kan kun søge ét af studiestederne.

Uddannelsens opbygning

Studieordning

I studieordningen kan du finde yderligere oplysninger om, hvad de enkelte fag indeholder. Du kan også se studiets opbygning, og hvilke krav, der bliver stillet til dig som studerende, herunder eksamensformer og eksamenskrav.


I studiediagrammet for kandidatuddannelsen i Didaktik (Dansk) kan du klikke på de forskellige fag og læse de enkelte fagbeskrivelser.

Studieliv

Undervisningen foregår på DPU, og uddannelsen kan gennemføres som et fuldtidsstudie (svarende til 37-40 timer om ugen) eller som deltidsforløb (mod betaling), hvor uddannelsen kan strækkes over længere tid og derfor evt. kan forenes med erhvervsarbejde. Fælles for begge studieformer er, at der ud over undervisningen skal afsættes en del tid til forberedelse, arbejde i studiegrupper, vejledning mv.

Uddannelsen har et dynamisk socialt og fagligt miljø med studerende med forskellige uddannelsesbaggrunde – mange desuden med erfaring fra arbejdsmarkedet.

Aarhus eller København

Du kan vælge at tage din uddannelse i Aarhus eller i København.

En typisk uge på Didaktik (dansk)

Mandag:
Kl. 10-13 Forelæsning i Analyse og fortolkning
Kl. 13-18 Studiegruppearbejde

Tirsdag:
Kl. 8-10 Forberedelse
Kl. 10-14 Forelæsning i Almen Didaktik
Kl. 14-17 Forberedelse

Onsdag:
Kl. 9-13 Holdundervisning i Almen didaktik
Kl. 13-17 Studiegruppearbejde

Torsdag:
Kl. 10-13 Projektarbejde
Kl. 14-16 Forberedelse

Fredag:
Kl. 8-13 Forberedelse
Kl. 13-16 Studiegruppearbejde

Mød op og få information om de pædagogiske uddannelser

Du har mulighed for at stille spørgsmål, få information og tale med underviserne, når der afholdes informationsmøder på DPU. Du kan se årets programmer her

Følg studielivet på Aarhus Universitet

- oplevet, fotograferet og filmet af de studerende selv.

Med tusindvis af billeder giver #yourniversity dig et indblik i hverdagen som studerende på AU, i festerne, overspringshandlingerne, eksamen og alt det andet, du kommer til at bruge din studietid på.

 

Billederne er brugernes egne, delt med #Yourniversity, #AarhusUni og fagspecifikke AU-hashtags.

Karriere

 

Som kandidat i didaktik - dansk kan du komme til at beskæftige dig med mange forskellige aspekter af danskfaget. Du kan undervise – i folkeskolen eller på en professionshøjskole – du kan være med til at evaluere og udvikle faget eller udvikle nye undervisningsmetoder og materialer, du kan arbejde i konsulent- eller ledelsesfunktioner, eller du kan arbejde med forskning.

Fælles for kandidaterne er, at de er klædt på til at reflektere over danskfaget didaktik og til at bidrage til udviklingen af faget og deltage som kvalificerede aktører i debatter om danskfagets fremtid.

Kandidaterne har fået jobs som undervisere, forlagsredaktører, skoleudviklere, læsekonsulenter, projektledere, og pædagogiske konsulenter. Typiske ansættelsessteder er kommuner, skoler og professionshøjskoler – andre eksempler er forlag, organisationer og centre for undervisningsmidler.

 

Arbejdsopgaver som færdiguddannet

Data er indsamlet via AU’s beskæftigelsesundersøgelse 2016. Data repræsenterer ikke et udtømmende billede af den pågældende uddannelses arbejdsmarked og alumnernes arbejdsopgaver, men giver udelukkende et billede baseret på undersøgelsens respondenter de pågældende år.

Karrierevejledning

Du kan læse mere om en række karrierevejledningstilbud blandt andet arrangementer og workshops og få vejledning om beskæftigelsesmuligheder om din uddannelse hos Arts Karriere.

Didaktik (dansk) som deltidsuddannelse

Du har mulighed for  at tage kandidatuddannelsen i didaktik (dansk) helt eller delvist som deltidsuddannelse. Det kan give dig mulighed for at gennemføre uddannelsen sideløbende med deltids- eller fuldtidsbeskæftigelse. Deltidsuddannelsen består af en række obligatoriske fag (80 ECTS), valgfag (10 ECTS) og et speciale (30 ECTS).