Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

STRATEGIC COMMUNICATION

(CAND.MERC.)

Kandidatuddannelse

Introduktion

Please note that the specialisation in Strategic Communication is solely designed for students with a Bachelor’s Degree in Marketing and Management Communication from Aarhus University, Aarhus BSS. For more information contact Deputy Head of Department Christian Waldstrøm cwa@mgmt.au.dk

Adgangskrav

Retskrav på optagelse

Kun ansøgere med bacheloruddannelserne HA og BSc in Economics and Business Administration fra Aarhus Universitet har krav på optagelse på den engelsksprogede cand. merc. uddannelse. Dette er under forudsætning af, at der søges om optagelse på kandidatuddannelsen gennem ansøgningssystemet senest ved sommeroptaget tre år efter bacheloruddannelsens afslutning. Bemærk at man kun kan bruge sit retskrav én gang.

Du kan læse mere om retskrav her.

Direkte adgangsgivende bacheloruddannelser

Ansøgere med en direkte adgangsgivende eksamen opfylder adgangskravene til uddannelsen, men er ikke sikret optagelse, da uddannelsen er adgangsbegrænset. Bemærk, at disse ansøgere også skal dokumentere, at de opfylder sprogkravet til uddannelsen. De adgangsgivende uddannelser er:

  • Ansøgere med en bacheloruddannelse i Erhvervsøkonomi med tilvalg, studieordning 2017 og frem, fra Aarhus Universitet.
  • Ansøgere med en bacheloruddannelse i Erhvervsøkonomi-erhvervsret (HA(jur.)) fra Aarhus Universitet med studiestart september 2014 eller senere opfylder adgangskravene til cand.merc., såfremt ansøgere har opfyldt krav til særlig sammensætning af valgfag (10 ECTS inden for godkendte erhvervsøkonomiske fag).
  • Ansøgere med en bacheloruddannelse i erhvervsøkonomi, HA (generel erhvervsøkonomi) fra en dansk uddannelsesinstitution*
  • Ansøgere med en bacheloruddannelser HA og BSc in Economics and Business Administration ved Aarhus Universitet, der ikke længere har retskrav til kandidatuddannelsen*

*Bemærk, hvis din HA eller BSc i Economics and Business Administration fra Aarhus Universitet eller en anden dansk uddannelsesinstitution er færdiggjort før år 2000, vil det i forbindelse med behandlingen af din ansøgning blive vurderet, om den lever op til adgangskravene beskrevet under afsnittet ”Adgang med anden uddannelse”.

Adgang med anden uddannelse

Har du en anden uddannelse end ovenstående, vil det i forbindelse med behandling af din ansøgning blive vurderet om adgangskravene opfyldes.
I vurderingen vil der blive lagt vægt på, at din bacheloruddannelse har et tilstrækkeligt indhold af erhvervsøkonomiske fag, således at følgende fagområder er dækket i det angivne ECTS-omfang:

Fagområde

ECTS

Metode*

15 ECTS

Marketing

7,5 ECTS

Finansiering

7,5 ECTS

Regnskab

7,5 ECTS

Ledelses- og Organisationsteori

7,5 ECTS

Mikroøkonomi

5 ECTS

Operations Management

5 ECTS

Ekstra ECTS inden for ovennævnte fagområder

25 ECTS

I alt inden for Erhvervsøkonomi

80 ECTS

*Bemærk, ansøgere skal have 15 ECTS inden for metode, herunder mindst 10 ECTS kvantitativ metode eller statistik

Optagelse på cand.merc. på baggrund af en professionsbachelor

For at opfylde adgangskravene til en erhvervsøkonomisk kandidatuddannelse (cand.merc.) skal du med en Professionsbachelor i Finans eller Professionsbachelor i International handel og markedsføring have bestået bestemte valgfag på din uddannelse. Du kan i denne oversigt se, hvilke fag du skal have bestået på din professionsbachelor.

Sprogkrav

Undervisningssproget er engelsk, og derfor skal alle ikke-retskravsansøgere dokumentere engelsk på dansk gymnasialt B-niveau (dansk gymnasieniveau med et karaktergennemsnit på minimum 3,0) eller tilsvarende.

Læs hvordan dit engelsk-niveau skal dokumenteres, hvis du ikke har en dansk gymnasial uddannelse.  

Adgangsbegrænsning fra 2022 

Fra og med optagelsen i 2022 er der adgangsbegrænsning på kandidatuddannelsen i Erhvervsøkonomi (cand.merc.). For studerende uden retskrav er det derfor ikke i sig selv en garanti for optagelse at have opfyldt adgangskravene. 

Bemærk, at der er særlige begrænsninger for supplering til uddannelser med adgangsbegrænsning. Af samme årsag tilbydes forhåndsvurderinger ikke længere.

Læs mere om supplering.

Udvælgelseskriterier

Såfremt der er flere kvalificerede ansøgere end ledige studiepladser, prioriteres kvalificerede ansøgere efter et simpelt gennemsnit. Det simple gennemsnit udregnes ud fra de fag med gradueret bedømmelse (det vil sige fag bedømt med en numerisk karakter), der på ansøgningstidspunktet er bestået på den adgangsgivende uddannelse.

Uddannelsens opbygning

STUDIEORDNING

I studieordningen kan du finde yderligere oplysninger om, hvad de enkelte fag indeholder. Du kan også se studiets opbygning, og hvilke krav, der bliver stillet til dig som studerende – herunder eksamensformer og eksamenskrav.

Undervisningssprog

Uddannelsen er godkendt med engelsk som udbudssprog. Udbudssproget er det sprog, der som udgangspunkt undervises i på uddannelsen.

I studiediagrammet nedenfor kan du klikke på de forskellige fag og læse de enkelte fagbeskrivelser.


In the first semester you follow the prerequisite courses that form the methodological and academic basis for the further study programme.

In the second semester you follow the specialisation courses of the programme.

In the third semester you can choose elective courses within your areas of interest. The courses can either be taken at Aarhus BSS during the semester, at the Summer University or at one of our more than 300 partner universities abroad. You can also participate in project-based internship programmes either in Denmark or abroad.

The fourth semester is devoted to the final thesis. You may choose the topic of the thesis freely and so get a chance to concentrate on and specialise in a specific field of interest. The thesis may be written in collaboration with another student or it may be the result of your individual effort.

Studieliv

Learning in an International Context

At Aarhus BSS, we conduct research at the highest academic level.

All researchers employed are engaged in research projects covering a wide range of different subjects and focusing on knowledge and skills considered essential for professional business activities in the global marketplace. All faculty have both research and teaching responsibilities which means that our teaching is continually based on the latest research results.

Aarhus BSS is very internationally oriented. The broad scope of our research activities and educational programmes enable us to attract researchers, teachers, and students from all over the world, and this creates an international environment for research and learning in which academic views are exchanged, experiences are gathered and friendships are formed.

Aarhus University is a leading university in Denmark in building student exchange opportunities. The university encourages all students to spend time studying abroad. Every year, more than 700 students from Aarhus BSS go abroad to participate in exchange programmes around the world at our more than 300 partner universities. About the same number of students from all over the world come to participate in the exchange programme in Aarhus, and this contributes to a truly international learning atmosphere.

Follow the student life at Aarhus University

-experienced, photographed and filmed by the students themselves.

With thousands of pictures #yourniversity gives insight into the everyday life as a student at AU; the parties, procrastination, exams and all the other ways you’ll spend your time at university.

The photos belong to the users, shared with #Yourniversity, #AarhusUni and course-specific AU-hashtags.

Karriere

The MSc in Economics and Business Administration – Strategic Communication is driven by a strategic and managerial approach to communication and with a key emphasis on the actual processes and practice of communication and communication management. In combination with its focus on both internal and external organisationally integrated and brand aligned communications, the programme prepares you for handling the many diverse communications challenges facing contemporary public and private organisations and agencies. 

Positions includes e.g.:

  • Communication manager
  • Brand manager
  • Communication advisor
  • Internal or external communications consultant
  • Management communication advisor
  • Campaign director
  • Social media and community manager