Her kan du:
På den enkelte kandidatuddannelsesside kan du under bjælken "Karriere" læse mere om fremtidsmulighederne ved den enkelte uddannelse.
På LinkedIn kan du finde kandidatuddannede fra AU og se hvad de arbejder med.
Du kan altid kontakte karrierevejledningerne på fakulteterne. De kan give dig svar på dine spørgsmål om dine fremtidsmuligheder.
Mange tror, at kandidatvalget kommer til at være den afgørende faktor for resten af tiden på arbejdsmarkedet. Men det er sjældent tilfældet. Her kan du læse om nogle AU-alumners tid på arbejdsmarkedet fra endt uddannelse til nu.
Thomas startede i it-branchen, hvor blev ansat primært på baggrund af sit speciale om programmering.
Igennem kendskab til kollektiv trafik-software fik Thomas job ved en it-virksomhed og flyttede til København.
Efter halvandet år som pendler mellem Aarhus-Kbh, skiftede han job til en kommune og flyttede tilbage til Jylland.
Idet forvaltningen skulle selskabsgøres, flyttede Thomas job til en ny kommune. I sit forrige job fik han smag for ledelsesansvar, som så han har fået i sit nuværende job.
Efter studiet havde Merete en periode med arbejdsløshed, hvor hun skulle finde ud af, om hun ville bo i Aarhus eller København. Da et værelse i KBH pludselig bød sig til, slog hun til og flyttede. Her fik hun sit første job ved en startup.
Da festivalsæsonen sluttede, valgte Merete at skifte vej. Her fik hun tilbudt jobbet som projektmedarbejder i et brandingfirma meget kort tid efter.
Efter nogen tid følte hun ikke, at hendes faglige evner blev udfordret nok. Pludselig blev hun kontaktet af en recruiter på LinkedIn. Her fik alumnen tilbudt et job som digital projektleder.
Efter nogen tid blev Merete endnu en gang kontaktet af en recruiter på LinkedIn. Recruiteren tilbød et nyt job, som hun tog imod.
Meretes manager hjalp hende med at finde frem til, at hun var mere specialist end generalist. I den forbindelse blev hun nysgerrig på, hvad testerne egentlig lavede. Hun fik mulighed for at afprøve jobbet som tester, hvor hun hurtigt fik følelsen af at være landet det rigtige sted. Nogle måneder efter blev hun tilbudt en stilling som tester i virksomheden.
Grundet dimission lige under finanskrisen, endte Mette i en ledighedsperiode og et mentorforløb. Hendes mentor arbejdede hos en uddannelsesinstitution, så de de slog en administrativ stilling op, søgte hun det.
Mette vidste, at IT altid havde interesseret hende. I det forrige job som fuldmægtig brugte hun tid på at skabe nye kompetencer, der var rettet mod it-branchen. Derfor slog hun til, da jobbet som Scrum Master blev slået op.
Under sin studietid havde Dorte en frivillig stilling i PR- og markedsføringsgruppen i en lokal organisation. Gennem hendes netværk fra det frivillige arbejde, fik hun en løntilskudsstilling ved en turistorganisation.
Efter hendes løntilskudsstilling udløb, blev hun tilbudt en fast stilling i en anden kommune. Hun var i den kommune i flere år med forskellige titler.
En ny mulighed bød sig til, da Dorte blev tilbudt en administrativ stilling i regionens turismeorganisation. Hun følte også, at hun trængte til at prøve noget helt nyt.
Efter nogle år, tog Dorte en fire måneders pause fra arbejdsmarkedet for at gentænke, hvad hun egentlig godt kunne lide at lave. Det var primært research og formidling af kultur og historie, som også var grundkernen i hendes kandidat. Kort efter blev en stilling på et større teater slået op. Det er et arbejde, hvor hun sætter sig ind i nye emner igen og igen.
Under sit speciale fik Nikoline et barselsvikariat. Barselsvikariatet ophørte så i juni året efter, hvor hun dog blev forlænget i et halvt år frem til december. I marts blev hun fastansat. I løbet af jobbet tog hun desuden en diplomuddannelse. I alt var hun ved denne uddannelsesinstitution i 4½ år, inkl. den tidsbegrænsede stilling i starten.
Sideløbende med sit job som studie- og karrierevejleder var Nikoline SPS-støttelærer for en studerende på en bacheloruddannelse.
I løbet af sin diplomuddannelse lærte Nikoline en person at kende, som arbejdede ved et vejledningstilbud hos en offentlig styrelse. Da der åbnede sig en stilling, søgte hun den på trods af hun var glad for sin forrige arbejdsplads, men efter ønske om at prøve noget nyt.
Du kan kontakte Vejledningscenter AU, hvis du fx:
Du kan kontakte de uddannelsesspecifikke studievejledere hvis du fx: