Aarhus Universitets segl

Undersøg dine fremtidsmuligheder

Her kan du:

  • Finde værktøjer til at gå på opdagelse i dine fremtidsmuligheder med en kandidatuddannelse
  • Læse om AU-alumners jobrejse fra kandidatuddannelse til nuværende job

Gå på opdagelse i uddannelserne

På den enkelte kandidatuddannelsesside kan du under bjælken "Karriere" læse mere om fremtidsmulighederne ved den enkelte uddannelse.
 







Hvilke jobs har alumner fra AU?

På LinkedIn kan du finde kandidatuddannede fra AU og se hvad de arbejder med.

  1. Gå ind på Aarhus Universitets LinkedIn-side
  2. Tryk på fanen "Alumner"
  3. Søg efter den kandidatuddannelse, du gerne vil finde alumner fra.
  4. Sæt slutåret til 2022, så det er alumner og ikke studerende du får frem.






Karrierevejledning på AU

Du kan altid kontakte karrierevejledningerne på fakulteterne. De kan give dig svar på dine spørgsmål om dine fremtidsmuligheder.





Dit første job er sjældent dit sidste job

Mange tror, at kandidatvalget kommer til at være den afgørende faktor for resten af tiden på arbejdsmarkedet. Men det er sjældent tilfældet. Her kan du læse om nogle AU-alumners tid på arbejdsmarkedet fra endt uddannelse til nu.




Thomas: Kandidat i Kemi → Teamleder Digitalisering

1. job:
Systemudvikler ved privat softwareudviklingsvirksomhed målrettet kollektiv trafik

Thomas startede i it-branchen, hvor blev ansat primært på baggrund af sit speciale om programmering.

  • Arbejdsopgaver bestod af specifikation, programmering og projektledelse af administrative it-systemer samt kundekontakt og forhandlinger.

2. job:
Dataadministrator ved it-virksomhed inden for kollektiv transport

Igennem kendskab til kollektiv trafik-software fik Thomas job ved en it-virksomhed og flyttede til København.

  • Arbejdsopgaver bestod af integration og kvalitetssikring af data, samt udvikling af funktionaliteten.



3. job:
It-projektleder ved kommune

Efter halvandet år som pendler mellem Aarhus-Kbh, skiftede han job til en kommune og flyttede tilbage til Jylland.

  • Arbejdsopgaver bestod i tværgående brug af data, it-arkitektur og -strategi, ansvar for en række projekter og leverandørkontakt.

Nuværende job:
Teamleder for Digitalisering i kommune

Idet forvaltningen skulle selskabsgøres, flyttede Thomas job til en ny kommune. I sit forrige job fik han smag for ledelsesansvar, som så han har fået i sit nuværende job.

  • Arbejdsopgaver består bl.a. i ledelsesopgaver i et team, koordinering med øvrige teamledere, it-arkitektur og -strategi, ansvar for en række projektet om AI og IoT mv.





Merete: Kandidat i Digital Design → Tester

1. job:
Festival Manager hos tech-startup

Efter studiet havde Merete en periode med arbejdsløshed, hvor hun skulle finde ud af, om hun ville bo i Aarhus eller København. Da et værelse i KBH pludselig bød sig til, slog hun til og flyttede. Her fik hun sit første job ved en startup.

  • Arbejdsopgaverne bestod af ansvar for oplæring og coaching af frivillige til festivaler i Danmark og England, samt ansvar for daglig drift i salgsbod.

2. job:
Projektmedarbejder i mindre brandingfirma

Da festivalsæsonen sluttede, valgte Merete at skifte vej. Her fik hun tilbudt jobbet som projektmedarbejder i et brandingfirma meget kort tid efter.

  • Arbejdsopgaverne var udviklingsansvar for bl.a. e-læringsplatform, intranetløsning, kundeklub med pointshop, app til afvikling af e-læring, Derudover daglig drift, sparring og teknisk support til kunder, tests, usability tests og brugerundersøgelser.



3. job:
Digital projektleder ved webbureau

Efter nogen tid følte hun ikke, at hendes faglige evner blev udfordret nok. Pludselig blev hun kontaktet af en recruiter på LinkedIn. Her fik alumnen tilbudt et job som digital projektleder.

  • Arbejdsopgaverne bestod af alt fra tilbudsskrivning, kravsspecificering, tidsplaner, projektstyring, test, releases – hele designprocessen.

4. job:
Application Manager ved større it-virksomhed

Efter nogen tid blev Merete endnu en gang kontaktet af en recruiter på LinkedIn. Recruiteren tilbød et nyt job, som hun tog imod.

  • Arbejdsopgaverne bestod i at styre service requests som eksempelvis omhandlede servere, firewalls, miljøer mv., og sende opgaver videre til de rigtige ressourcer samt planlægge og afvikle releases af ny kode til produktion.




Nuværende job:
Tester ved samme større it-virksomhed

Meretes manager hjalp hende med at finde frem til, at hun var mere specialist end generalist. I den forbindelse blev hun nysgerrig på, hvad testerne egentlig lavede. Hun fik mulighed for at afprøve jobbet som tester, hvor hun hurtigt fik følelsen af at være landet det rigtige sted. Nogle måneder efter blev hun tilbudt en stilling som tester i virksomheden.

  • Arbejdsopgaverne består af planlægning og afvikling af test af systemer,  brugergrænseflader og integrationer, analyse af brug og brugere (UX) mm.





Mette: Kandidat i Jura → Scrum Master

1. job:
Fuldmægtig/Administrativ stilling ved uddannelsesinstitution

Grundet dimission lige under finanskrisen, endte Mette i en ledighedsperiode og et mentorforløb. Hendes mentor arbejdede hos en uddannelsesinstitution, så de de slog en administrativ stilling op, søgte hun det.

  • Arbejdsopgaver bestod af administration, understøttelse af ledelsesfora og it-implementering og -drift.

Nuværende job:
Scrum Master ved offentlig styrelse

Mette vidste, at IT altid havde interesseret hende. I det forrige job som fuldmægtig brugte hun tid på at skabe nye kompetencer, der var rettet mod it-branchen. Derfor slog hun til, da jobbet som Scrum Master blev slået op.

  • Arbejdsopgaverne består af software implementering og andre it-projekter + Scrum Master-opgaver. Derudover bruger hun stadig juraen i kontraktselementer, leverandørsamarbejde og GDPR-relaterede opgaver.






Dorte: Kandidat i Engelsk og film- og tv-videnskab → Digital marketingsmedarbejder

1. job:
Informations- og webkoordinator ved turistorganisation

Under sin studietid havde Dorte en frivillig stilling i PR- og markedsføringsgruppen i en lokal organisation. Gennem hendes netværk fra det frivillige arbejde, fik hun en løntilskudsstilling ved en turistorganisation.

  • Arbejdsopgaverne bestod af bl.a. kommunikation, webdesign og -redigering

2. job:
Forskellige titler med fokus på digital formidling ved kommune

Efter hendes løntilskudsstilling udløb, blev hun tilbudt en fast stilling i en anden kommune. Hun var i den kommune i flere år med forskellige titler.

  • Arbejdsopgaverne bestod primært af digital formidling, bl.a. på de "nye" digitale medier. Hun befandt sig i krydsfeltet mellem rådgivning og formidling.




3. job:
Administrativ stilling ved regionens turismeorganisation

En ny mulighed bød sig til, da Dorte blev tilbudt en administrativ stilling i regionens turismeorganisation. Hun følte også, at hun trængte til at prøve noget helt nyt.

  • Arbejdsopgaver bestod primært af traditionelt kontorarbejde.

Nuværende job:
Digital marketingsmedarbejder på teater

Efter nogle år, tog Dorte en fire måneders pause fra arbejdsmarkedet for at gentænke, hvad hun egentlig godt kunne lide at lave. Det var primært research og formidling af kultur og historie, som også var grundkernen i hendes kandidat. Kort efter blev en stilling på et større teater slået op. Det er et arbejde, hvor hun sætter sig ind i nye emner igen og igen.

  • Arbejdsopgaverne består af at skrive tekster, analyserer målgrupper og adfærdsmønstre, planlægger og producerer indhold.





Nikoline: Kandidat i Pædagogisk Sociologi → Fuldmægtig/vejleder

1. job:
Studie- og karrierevejleder ved uddannelsesinstitution

Under sit speciale fik Nikoline et barselsvikariat. Barselsvikariatet ophørte så i juni året efter, hvor hun dog blev forlænget i et halvt år frem til december. I marts blev hun fastansat. I løbet af jobbet tog hun desuden en diplomuddannelse. I alt var hun ved denne uddannelsesinstitution i 4½ år, inkl. den tidsbegrænsede stilling i starten.

  • Arbejdsopgaverne bestod af bl.a. vejledning af studerende og potentielle studerende, særligt ansvar for internationale studerende, holde oplæg for studerende, samarbejde med undervisere, oplæring af studentermedhjælpere m.v.

2. job, sideløbende med 1. job:
SPS-støttelærer ved universitet (10 t/mnd)

Sideløbende med sit job som studie- og karrierevejleder var Nikoline SPS-støttelærer for en studerende på en bacheloruddannelse.

  • Arbejdsopgaverne bestod af støtte til den studerende, herunder studiestrategier og følelsesmæssige udfordringer. Her benyttede hun, udover sine generelle kompetencer fra uddannelsen, viden om universitetet og dets eksamensregler og studietilbud.



Nuværende job:
Fuldmægtig/vejleder ved vejledningstilbud hos offentlig styrelse

I løbet af sin diplomuddannelse lærte Nikoline en person at kende, som arbejdede ved et vejledningstilbud hos en offentlig styrelse. Da der åbnede sig en stilling, søgte hun den på trods af hun var glad for sin forrige arbejdsplads, men efter ønske om at prøve noget nyt.

  • Arbejdsopgaverne består af digital vejledning af unge, voksne, forældre, internationale og virksomheder om uddannelser og karriere, udvikling og opdatering af særlige kompetencer og vidensområder inden for arbejdsmarkedet og forskellige brancher, samt faglig supervision.


Vil du gerne tale med en studerende eller en vejleder?

Spørgsmål til dit studievalg?

Du kan kontakte Vejledningscenter AU, hvis du fx:

  • har svært ved at finde ud af, hvilken uddannelse, der passer til dig
  • har spørgsmål om optagelse og adgangskrav på en uddannelse

Spørgsmål til en bestemt uddannelse? 

Du kan kontakte de uddannelsesspecifikke studievejledere hvis du fx:

  • vil høre mere om studielivet og hverdagen på uddannelsen
  • har spørgsmål om undervisningsformen