Aarhus Universitets segl

Spørg Simone Lunah

Simone Lunah

29, Herlev
Pædagogisk antropologi (Emdrup)
PBA, Pædagog, Københavns Professionshøjskole (Campus Carlsberg)

Spørg mig om:

  • Tanker om at komme fra en ikke akademisk baggrund og stadig passe ind på universitetet.
  • Tanker om at balancere studiemiljø og familieliv.
  • Personlig erfaring med strukturering og forberedelse af læsning til undervisning.
  • Tanker om fagligt niveau og forventning.

Min vej til Pædagogisk antropologi

Da jeg blev færdig som pædagog, vidste jeg, at jeg gerne vil læse en kandidat, så da jeg kom ind på min første kandidat (Generel pædagogik) i 2020 blev jeg rigtig glad. Det var derfor et kæmpe nederlag, da jeg startede og fandt ud af, at det ikke var det rigtige for mig. Det gjorde ondt i mit ego at skulle fortælle venner og familie, at jeg havde droppet ud, og samtidigt følte jeg, at det var mit faglige niveau og selvdisciplin, der gjorde, at det ikke lykkedes.

2022 prøvede jeg så igen at søge. Jeg kom ind på min nuværende kandidat, Pædagogisk antropologi, som jeg nu har erfaret fodrer min faglige nysgerrighed og interesse. Det er stadig udfordrende, men når det føles relevant og spændende, så gør det, at der stadig er motivation for at læse i de hårde perioder.

Min hverdag

Vi har for det meste to undervisningsdage om ugen. Jeg har valgt at prioritere en hel dag til studiegruppe, da det for mig giver et kæmpe udbytte fagligt og socialt. Jeg har ikke noget arbejde ved siden af, så de to sidste dage har jeg tid til at forbedre mig til undervisning. Det kræver selvdisciplin og rutiner. Jeg bruger nogle gange det lokale bibliotek til at komme væk hjemmefra, så der ikke bliver lavet overspringshandlinger. Det hjælper at have studiegruppen, da det motiverer mig, at jeg har nogen at skulle forberede mig til.

Min udfordringer ved at være studerende

Jeg er ordblind, så for mig har det været vigtig at få nogle gode læsestrategier til at få læst og ikke bruge alt for lang tid på hver tekst. Jeg har også været hård ved mig selv i opstarten. Over ikke at føle mig faglig stærk og følt, at jeg skulle præstere rigtig meget. Det har gjort det udfordrende under eksamenstiden, da min indre præstation og kritiker har fyldt for meget og gjort skriveprocessen vanskelig og langsommelig. Der har det for mig været vigtigt med noteskrivning til teksterne, så jeg har noget at læne mig op ad, samt planlægning af hvordan opgaven skal opbygges.


Mine råd

  1. Tillad dig selv at være studerende. Det er helt normalt ikke at forstå alt det faglige… Hav tillid til processen og din udvikling, det skal nok komme undervejs.
  2. Prioriter planlægning og god struktur af forberedelse til undervisning. På den måde sikrer du at få læst det vigtigste. 
  3. Find en studiegruppe du har god kemi med og samme forventninger til studiet, det er guld værd!
  4. Brug AU, de har masser af gode tilbud der kan rådgive og hjælpe dig som studerende.

Fun facts om mig

  • Jeg bryder mig ikke om at se fjernsyn.
  • Jeg har vundet danmarksmesterskaberne i håndbold.
  • Jeg har en slange som kæledyr.
  • Jeg elsker kaffe!

Vil du vide mere om uddannelsens specifikke adgangskrav?

Har du spørgsmål om adgangskrav og optagelse?