29 år, Rødding
Generel Pædagogik, 4. semester
Pædagoguddannelsen, UCSyd Esbjerg
Eva
29 år, Rødding
Generel Pædagogik, 4. semester
Pædagoguddannelsen, UCSyd Esbjerg
Jeg har været 4 år på arbejdsmarkedet mellem bachelor og kandidat
Inden jeg startede på uni, arbejdede jeg som socialpædagog på et bosted. Da jeg var færdiguddannet i 2016, var jeg meget i tvivl, om jeg skulle søge direkte ind på kandidatuddannelsen, og jeg var i tvivl, om jeg var i stand til at læse på universitetet. Jeg valgte at tage 4 års erhvervserfaring, som gav mig troen på at søge ind. Jeg valgte netop Generel Pædagogik, da jeg synes uddannelsen er bred ift. det pædagogiske aspekt. Jeg kunne godt lide tanken om at komme ud i alle hjørner af det pædagogiske område, at se pædagogikken ud fra forskellige perspektiver.
Jeg var meget i tvivl om universitetet var noget, jeg ville kunne finde ud af. Jeg var meget nervøs for, hvad jeg skulle stille op, hvis jeg ikke kunne klare det, når jeg havde sagt mit fuldtidsarbejde op. Hvad ville min familie, venner og kæreste tænke, hvis jeg ikke kunne gennemføre?
Jeg var meget usikker og manglende troen på mig selv. Jeg havde jo en tryg base på mit fuldtidsarbejde, hvor jeg fik en månedsløn. Tanken om at komme tilbage på SU, var noget jeg tænkte meget på, inden jeg søgte ind på uddannelsen. Kunne min økonomi klare at jeg skulle ned på en SU? Men jeg valgte at tage springet og søge ind, og jeg har ikke fortrudt et sekund.
Jeg arbejder som vikar ved siden af studiet. Det har undervejs på studiet været en prioritering for mig at holde fast i det praktiske. Det giver mig god energi og overskud at tage på arbejde, væk fra bøgerne og det akademiske univers. Det har været en prioritering, men også krævet en indsats at få arbejde og studieliv til at hænge sammen. Personligt har det været rart for mig at have et arbejde ved siden af studiet og, jeg har i gennemsnit haft 20 timer i måneden, hvilket har fungeret fint for mig.
Jeg kan tydeligt huske, at jeg var nervøs for at starte på studiet. Jeg tænkte meget over hvordan jeg skulle hænge i fra starten. Allerede den første uge fik vi studiegrupper tildelt med hjælp fra underviserne. Jeg synes, at det har været rart med en studiegruppe, især i starten af uddannelsen. Jeg vil derfor gerne give en kæmpe anbefaling til at få studiegruppe. Studiegruppen kan være med til at give ro i starten, og den er et godt sted at dele frustrationer, glæder og ikke mindst faglige udfordringer.
Det har klart været overgangen fra en professionsbachelor til en kandidatuddannelse. Det var tydeligt for mig, at niveauet steg markant. Jeg havde udfordringer med troen på mig selv de første to måneder, hvor jeg var meget i tvivl, om jeg overhovedet kunne komme igennem. Jeg synes det var svært at læse de engelske tekster, og generelt var vores litteratur anderledes end den jeg var vant til. Jeg brugte studievejledning til at få snakket om mine udfordringer, hvilket hjalp rigtig meget.
Vil du vide mere om uddannelsens specifikke adgangskrav?
Har du spørgsmål om adgangskrav og optagelse?