INTERNATIONAL BUSINESS

DEVELOPMENT (CAND.MERC.) (HERNING)

Introduktion

Forretningsudvikling er blevet en kritisk og central kompetence i forhold til at lede og udvikle virksomheder i dag. Virksomheder og organisationer skal udvikle deres forretninger, forretningsmodeller og processer både hurtigt og effektivt, hvis de skal kunne imødekomme de mange ændringer, der hele tiden sker i kundernes og omgivelsernes krav og behov. Det får flere og flere virksomheder til at ansætte 'business developers', som skal udføre disse centrale ledelses- og udviklingsopgaver og på den måde sikre eksisterende markeder og vinde konkurrencemæssige fordele på nye markeder.  

Morgendagens business developers

Kandidatuddannelsen i Erhvervsøkonomi - International Business Development er en uddannelse, der skal skabe morgendagens forretningsudviklere. Uddannelsen fokuserer på forretningsudvikling, implementering af strategier relateret til forretningsudviklingsprocesser samt analytiske beslutningsværktøjer, der gør den studerende i stand til at træffe professionelle beslutninger, der sikrer målrettet ledelse af videnmedarbejdere samt innovation og optimering af virksomhedens forretning og processer. Uddannelsen er for dig, der vil opnå forståelse for og indsigt i forretningsudvikling i store globale virksomheder, men også i forhold til små og mellemstore virksomheder.  

Unikt virksomhedssamarbejde og jobmuligheder

Som studerende bliver du i løbet af uddannelsen en del af det unikke samarbejde, som Institut for Forretningsudvikling og Teknologi i Herning har med erhvervslivet. Det giver muligheder for at teste viden, modeller og værktøjer af i en virksomhedskontekst. Vores virksomhedssamarbejder kobler den akademiske verden med kravene fra erhvervslivet. På den måde får du styrket dine personlige og faglige kompetencer og lærer at omdanne teori og faglig viden til udvikling af nye forretningsområder i en virksomhed. Disse samarbejder og interaktioner med virksomheder under uddannelsen er med til at øge dine jobmuligheder og opbygge dit virksomhedsnetværk. 

 Kirsten fortæller om, hvad der gør cand.merc.-uddannelsen i Herning unik.   

Adgangskrav

Direkte adgangsgivende bacheloruddannelser

De erhvervsøkonomiske bacheloruddannelser HA og B.Sc. in Business Administration herunder alle toninger fra Aarhus BSS ved Aarhus Universitet giver adgang til cand.merc. og cand.merc.aud. Bemærk at der er særlige krav til valgfagssammensætningen ved HA (jur.).

Har du en bacheloruddannelse i erhvervsøkonomi, HA (Generel erhvervsøkonomi) fra en dansk uddannelsesinstitution opfylder du automatisk de specifikke adgangskrav, og kan optages direkte, hvis der ikke er adgangsbegrænsning på specialiseringen.

Du vil også med en HD (erhvervsøkonomisk diplomuddannelse) kunne optages på en erhvervsøkonomisk kandidatuddannelse, dog med krav om supplerende fag svarende til 20 ECTS. Du kan i oversigten over suppleringsfag se hvilke fag du skal supplere med, hvis du ønsker at starte på kandidatuddannelsen. Fra optagelsen i 2018 og fremad skal suppleringsfagene være bestået inden studiestart på kandidatuddannelsen. 

Adgang med anden uddannelse

Hvis du har en uddannelse med tilsvarende fagligt indhold, kan du få den vurderet ved Optagelse til kandidat og tilvalg. Vurderinger laves mellem 1. september og 1. december. I vurderingen vil der blive lagt vægt på, at din bacheloruddannelse har et tilstrækkeligt indhold af erhvervsøkonomiske fag, således at følgende fagområder er dækket i det angivne ECTS-omfang, se nedenfor.

Kvantitativ og Kvalitativ Metode

15 ECTS

Driftsøkonomi

15 ECTS

Marketing

7,5 ECTS

Finansiering og Regnskab

15 ECTS

Ledelses- og Organisationsteori

7,5 ECTS

Mikroøkonomi

5 ECTS

Ekstra ECTS inden for ovennævnte fagområder

15 ECTS

I alt inden for Erhvervsøkonomi

80 ECTS

 

Sprogkrav

Undervisningssproget er engelsk, og derfor skal alle ansøgere dokumentere engelsk på dansk gymnasialt B-niveau eller tilsvarende.

Uddannelsens opbygning

Studieordning

  • Vil snart være tilgængelig 

 

 


PREREQUISITE COURSES

International Business Strategy and Leadership
The course will enable students to understand, describe, compare and reflect on the main characteristics of different strategic and leadership paradigms and methods. This provides the student with the knowledge platform to be able to select and argue for the relevance of a particular strategic design and leadership approach in specific business development contexts. The course focuses on building knowledge of different business strategy designs as to their applicability in creating national and international business development. This includes describing and applying advanced business strategy and leadership research, methods and models on a specific business development problem and formulating and analysing problems and applying models, methods and techniques in solving business development challenges in various organisational, geographical and industrial contexts.

Advanced Business Economics
The course will enable the students to apply advanced business economics in making the right economic decisions in business development. In the course, the students will learn to formulate decision-making problems in a business development context and to understand and apply principles and tools of modern microeconomics and game theory to business development. This includes understanding various pricing strategies in monopoly and oligopoly models with application to the firm and critically evaluating quantitative methods used in business economics research. Furthermore, the course will teach the students how to select and apply the appropriate method(s), like regression analysis, data envelopment analysis and mathematical programming techniques for analysing different business economics problems, and to interpret and critically assess outcomes of quantitative methods in the business economics literature.

Business Research Methodology
The course will enable the students to apply business research methodology to gather and analyse data to assist better business development decisions. In the course, the students will learn how to describe, compare and reflect on the main characteristics of business research paradigms and methods and how to argue for the relevance of a particular research design in the process of knowledge creation in their own group project. Furthermore, they will be able to describe and discuss different research designs as to their applicability in creating empirical business knowledge and describe and apply advanced business research methodology on specific business problems. This also includes formulating and analysing problems using qualitative techniques, such as content analysis, narrative analysis or semiotic analysis, and to formulate and analyse problems using quantitative techniques, such as factor analysis, discriminant analysis/logistic regression, conjoint analysis and cluster analysis.

 

SPECIALISATION COURSES

Business Model Development
The course will give students an understanding of business development, business model innovation and how to develop and implement business models from a theoretical and empirical perspective and across different industries, sectors and ecosystems. The course focuses on identifying new business opportunities resulting in new firms (entrepreneurs) or innovations in established firms. Central concepts are business model innovation, business development, ecosystems, organisations, sectors and networks, cross-sector collaborations, firm boundaries, and how organisations evolve and change over time. These concepts highlight how entrepreneurs and existing organisations source and internalise new ideas and knowledge from external partners, networks and ecosystems in developing their existing business and new business models. The course builds on the course ‘International Business Strategy and Leadership’ and progressively develops the students’ knowledge about how entrepreneurs and firms can carry out their business strategies and organise for business development.

Advanced Marketing Management
The course will enable students to identify and analyse the stakeholders, flows and interactions that are impacted by and impact on particular changes in the boundary conditions of a marketing system. Also, the students will be able to analyse macro-marketing environments and marketing systems in order to develop strategies which further the aims of the focal stakeholders, be they private companies, governmental and/or non-governmental organisations. The course also discusses the role of communication as well as how the integration of several communication tools may support the firm’s communication strategy by viewing marketing management from a strategic perspective and by combining and linking all policy areas to decision-making at the top management level.

Analytics for Decision-Making
The course enables the students to understand and apply concepts and methods to improve business decision-making by using fact-based support systems. The course provides the students with knowledge of methods for analysing data to support decision-making and for improving business processes on the basis of business analysis. The students will be introduced to a range of analytical methods and techniques that can be used to better understand, plan and execute the right decisions and business development plans. The students will develop skills to approach business life situations critically and evaluate and communicate their findings with ease.

 

tredje semester kan du vælge valgfag inden for dit interesseområde. Fagene kan tages enten på Aarhus BSS i løbet af semesteret, på AU Summer University eller på et af vores mere end 300 partneruniversiteter i udlandet. Du kan også tage i praktik i Danmark eller i udlandet.  


Fjerde semester er dedikeret til speciale. Du kan frit vælge specialeemne, og på den måde får du chancen for at koncentrere dig om og specialisere dig inden for et specifikt interesseområde.

Studieliv

At være studerende er meget mere end undervisning, forelæsninger og eksamen. Det handler også om, at du vælger en uddannelsesinstitution, hvor du føler dig tryg, og hvor du bliver inspireret. På campus Herning vil du opleve, at vi hjælper dig på vej i de nye omgivelser. Du kan hurtigt komme i kontakt med undervisere, og samtidig er der en række arrangementer, hvor du kan lære dine medstuderende og studerende fra andre uddannelsesretninger at kende.

Hvad kan jeg lave i fritiden?

Et andet væsentligt område er de muligheder, der er i den by, du vælger at læse i. Herning kan byde på meget mere end de fleste forestiller sig. Læs mere om muligheder og tilbud i Herning.

Studiemiljø

”Du skal føle dig velkommen”. Så simpelt kan det siges. For selv om uddannelsen sikkert er det vigtigste for dit valg af uddannelsesinstitution, så er alt det udenom afgørende for, at du får en god studietid. Det kræver en indsats at få en uddannelse, men der skal også være tid til sjov og socialt samvær. På campus Herning fokuserer vi på det faglige, men der er også plads til venskaber, oplevelser, hygge, kærlighed og hvad studielivet ellers fører med sig.

Mange muligheder og gode faciliteter

På campus Herning har du mulighed for at blive medlem af en række forskellige udvalg og dermed være med til at udvikle campus Herning som uddannelsesinstitution. Du kan deltage i den ugentlige fredagsbar, møde studerende fra andre uddannelsesinstitutioner i studenterhuset eller benytte motionscentret, som ligger lige ovenover studenterhuset – begge dele er kun få minutters gang fra campus. Der er trådløst netværk overalt på campus, grupperummene har pc med internetopkobling, og boghandlen er tæt på.

Følg studielivet på Aarhus Universitet

- oplevet, fotograferet og filmet af de studerende selv.

Med tusindvis af billeder giver #yourniversity dig et indblik i hverdagen som studerende på AU, i festerne, overspringshandlingerne, eksamen og alt det andet, du kommer til at bruge din studietid på.

 

Billederne er brugernes egne, delt med #Yourniversity, #AarhusUni og fagspecifikke AU-hashtags.

Karriere

Bliv godt rustet til erhvervslivet

Med en cand.merc.-uddannelse i International Business Development bliver du i stand til at orientere dig i en virksomhed og fremskaffe information om virksomheden og markeder. Med denne information vil du eksempelvis kunne gennemlyse de interne processer med henblik på optimering, foretage en professionel analysere af markedspotentialet for et nyt forretningsområde, et nyt produkt eller en ny service, og du bliver rustet til at strategiudvikle virksomheden.

 

 

Læs i udlandet

Vi opfordrer vores studerende til at tage på udveksling et semester på en af Aarhus BSS' ca. 300 partneruniversiteter rundt om i verdenen. Udveksling er god mulighed for dig, hvis du ønsker at udvide din horisont akademisk, kulturelt og personligt. Du vil få en værdifuld international oplevelse og kvalifikationer, som er i høj kurs i virksomheder og organisationer.